Twitter och Facebook hindrar propaganda från Kinas medier på sina plattformar

Twitter meddelade tidigt under natten att man stängt ner 936 konton efter att ha identifierat en statligt kinesisk uppbackad kampanj på sin plattform, för att sprida disinformation och skapa politisk splittringar i samband med de pågående protesterna Hongkong.

Enligt Twitter ska dessa konton från Kina ha använts som en del av ett koordinerat försök att underminera proteströrelsens legitimitet och politiska ståndpunkter. Dessutom har ytterligare omkring 200 000 konton tillfälligt inaktiverats efter att även de spridit liknande desinformation.

Läs hela Twitters uttalande i frågan via länken nedan:

Också Facebook har stängt ner sju sidor, tre grupper och fem konton efter att ha tipsats av Twitter. Företagets chef för cybersäkerhet säger till BBC att även om aktörerna bakom denna aktivitet har försökt dölja sin personliga information, så visar Facebooks utredningar tydliga kopplingar till individer med band till kinesiska myndigheter.

Twitter och Facebook är givetvis blockerade i Kina. Företagens utredningar visar dock att de berörda kontona antingen använder sig av Virtual Private Network för att komma runt censuren, eller kommer från internetuppkopplingar inne i Kina som inte omfattas av landets censurmekanismer.

Beslutet kommer efter att Twitter under helgen fick kritik för att tjäna pengar på att låta de statliga kinesiska medierna köpa annonser som innebär att deras propaganda gällande situationen i Hongkong får mer visningar och klick än vad som annars vore fallet.

Bland annat BBC rapporterar att Twitter därför också hindrar all annonsering från statligt kontrollerade medier. Det innebär alltså att bland annat Xinhua, Folkets Dagblad och China Daily inte längre tillåts driva betalda annonskampanjer på Twitter:

The move came after Twitter was intensely criticised at the weekend for allowing China’s Xinhua news agency to buy sponsored posts on the network. Twitter said on Monday it would no longer allow such ads.

”Going forward, we will not accept advertising from state-controlled news media entities,” the company said. ”Any affected accounts will be free to continue to use Twitter to engage in public conversation, just not our advertising products.”

Twitter said the new policy did not, however, apply to ”to taxpayer-funded entities, including independent public broadcasters”.

Förbudet kommer inte gälla medieföretag som finansieras av skattepengar eller anses vara fristående, som exempelvis just BBC. De statliga kinesiska medierna kommer dock tillåtas fortsätta använda Twitter ”som vanligt”, men alltså utan att kunna annonsera.

Läs Twitters ändringar vad gäller annonsering av statliga medier via företags egen text ”Updating our advertising policies on state media”.

Twitter och Facebook har länge och regelbundet används såväl statliga kinesiska medier som andra aktörer med kopplingar till kommunistpartiet för att sprida propaganda om flera frågor än just protesterna i Hongkong.

Bland annat har retoriken och desinformationen gentemot Taiwan trappats upp inför presidentvalet som ska äga rum här i januari. Vidare har sociala medier också använts som forum för att rättfärdiga de politiska fånglägren i Xinjiang:

Frågan är när Twitter och Facebook, som nu väl har börjat inse problemen med kinesisk propaganda på sina plattformar, ska stänga ner eller begränsa flera av de otaliga konton som används för att sprida kommunistpartiets budskap i allvarliga frågor som dessa.

En ironisk detalj är att Kina inte har någon vidare hävstång eller inflytande på Twitter eller Facebook, då båda tjänsterna är blockerade i landet. Det kan därmed inte förlora användare på att göra sig ovan med kinesiska staten, på samma vis som andra västerländska företag riskerar förlora kinesiska konsumenter.

RELATERAD LÄSNING:

Twitter and Facebook crack down on accounts linked to Chinese campaign against Hong Kong” (The Guardian)
Facebook, Twitter accuse China of running disinformation campaign against Hong Kong protesters” (CNBC)
DOJ should take action against China’s Twitter propaganda” (The Hill)