Jag har tidigare här på InBeijing skrivit flera gånger om det kinesiska telekombolaget Huawei, samt hur dess kopplingar till Kinas stat och militär skapat misstankar om spionage som i sin tur inneburit sanktioner mot företaget i allt fler länder.
Uppenbarligen är detta något som bekymrar Huawei. Företaget tycks nämligen under de senaste veckorna ha lanserat en stor kampanj för att förbättra sitt rykte, sannolikt i hopp om att påverka sanktionerna för att kunna sälja sina produkter och vara med i utbyggnaden av 5G i så många länder som möjligt.
Det började med att Huaweis grundare och ägare Ren Zhengfei gav ett par sällsynta intervjuer med internationell media i januari och februari.
Där påstod han att Huawei bestämt skulle neka förfrågan från kinesiska myndigheter om att lämna ut användarinformation, samt att USA ”inte kan krossa” företaget eftersom Huawei är för utvecklat och attraktivt för att andra länder ska neka dess tjänster och produkter.
Intervjuerna gjorde dock föga för att övertyga det internationella samfundet om Huaweis oskuld och förträfflighet. Därför har man nu inlett en PR-kampanj på bred front, som innefattar bjudresor till journalister och olika slags reklam i tidningar och genom video.
Tidigare i veckan twittrade Josh Rogin, kolumnist i Washington Post, om ett mail han plötsligt fått från Huawei, där företaget erbjuder sig att stå för flyg och hotell och mat och annat för att Rogin ska besöka dess huvudkvarter i Kina:
INBOX: #Huawei is inviting me on an all-expenses-paid junket to China? That's gonna be a hard pass. Any American journalist who takes Huawei money should be ashamed and shamed. pic.twitter.com/F6ihsSXObk
— Josh Rogin (@joshrogin) March 1, 2019
Denna slags bjudresor är inte ovanliga. Journalister från Afrika eller utvecklingsländer i andra delar av världen bjuds ofta på guidade gratisturer i Kina för att sedan rapportera positivt om landets ekonomiska och politiska utveckling i sina hemländer.
Men samtidigt är det något mycket ovanligt att ett kinesiskt företag på detta vis försöker förbättra sin image.
Det konstaterar NPR i artikeln ”Huawei Broadens Its Campaign To Win Over American Public And Media”, man samtidigt uppmärksammar hur Huawei köpt reklamplatser i flera amerikanska tidningar för att bestrida anklagelserna om spionage eller dess relation till kinesiska myndigheter:
This week, Huawei bought full-page ads in newspapers including The Washington Post and The Wall Street Journal stating: ”Don’t believe everything you hear.” The company also bought a digital ad in Politico’s Florida Playbook the following day which links to text of the full ad on the Huawei website.
These moves by Huawei to reach out directly to the public and to journalists is a pretty unusual step for the Chinese behemoth, experts say.
(…)
The ad says the public should not believe American ”claims” and tries to paint the company in a good light, stating that the tech giant serves 170 countries. It focused on its employees’ hard work in restoring communication networks and supporting relief efforts after disasters in Chile, Indonesia and Japan.
The letter ends with an invitation to members of the U.S. media to visit the company’s facilities.
I mitten av veckan släpptes också en synnerligen märklig tre minuter lång video där ett trettiotal barn sjunger ut sin kärlek till Huawei. Videon heter ”Huawei Beauty” och postades först på Twitter av den nationalistiska tabloiden Global Times.
I sången, som kommer med engelska undertexter, sjunger de leende barnen fraser som ”Huawei wins honor for the country”, ”China-made chips are the most valuable” samt “Teachers teach us to love the country. We love homegrown mobile brand Huawei”. Se hela spektaklet här nedan:
Musikvideon tycks vara producerad av en studio i Zhuhai i södra Kina. Huawei uppger att de vare sig har varit med och tagit fram videon, eller ens på förhand fick information om den.
Icke desto mindre framhåller Global Times i artikeln ”Chinese, foreign consumers show strong support to Huawei” videon som ett bevis som det starka stöd Huawei åtnjuter såväl i Kina som utomlands.
Att döma av reaktionerna verkar de dock som att denna propagandavideo snarast har varit kontraproduktiv i ambitionen att bevisa att det inte existerar några nära band mellan Huawei och kinesiska myndigheter.