Publicerat: Min längsta artikel någonsin, om Volvo och Li Shufu

I veckans nummer av Affärsvärlden finns den längsta artikeln jag någonsin skrivit. På en dryg handfull sidor berättas det med 22 000 tecken om Volvo Cars ägare Li Shufus, och hans senaste investeringar i lastbilstillverkaren AB Volvo samt tyska Daimler AG.

Eftersom artikeln ligger bakom betalvägg så kan jag inte återge den här på InBeijing. Men den innehåller intervjuer med fyra kinesiska analytiker av den inhemska bilmarknaden, snarare än svenska analytiker eller de PR-firmor som oftast har fått komma till tals i svenska medier.

Förutom själva syftet med Li Shufus senaste investeringar i AB Volvo och Daimler, så understryker flera av analytikerna hur Li har som ambition att bygga ett fordonskonglomerat. Han har uttryckt sin tro om att endast ett par biltillverkare kommer överleva och i framtiden, samt målsättningen att själv bli en av dessa aktörer. Det är därför viktigt för Li att bredda portföljen med ny kunskap och teknik.

Jag skriver även närmare om faran för kinesiska företag att investera i utlandet, i en tid då landets myndigheter för en kampanj för att stoppa såväl kapitalutflöde som skuldnivån inom privata företag.

Tidigare i år togs exempelvis försäkringskonglomeratet Anbang plötsligt över av kinesiska myndigheter, efter att dess ägare Wu Xiaohui gjort för många okonventionella investeringar i utlandet, samt missbedömt vikten av en bra personlig relation med president Xi Jinping. Wu riskerar nu livstids fängelse.

Detta har uppfattats som en varningsklocka av flera andra privata kinesiska företag, som nu stoppat planer på utlandsinvesteringar och i vissa fall även sålt av med investeringar man nyligen gjort, för att kunna minska sin skuldnivåer.

Även Geely har gjort en rad okonventionella investeringar, exempelvis i en danska bank samt ett företag som tillverkar flygande bilar(!)

Dock har ägaren Li Shufu en väldigt bra personlig relation med president Xi Jinping, vilket gör det osannolikt att Geely går samma öde till mötes som Anbang. Åtminstone för stunden.

Icke desto mindre drabbar den pågående kampanjen mot utländska investeringar Geely ändå. I min artikel beskriver jag nämligen finansieringen av investeringarna i AB Volvo och Daimler närmare. Affärerna har skett genom en så kallad ”räntekrage”, som är ett mycket ovanligt att finansiera denna sorts affärer på.

Läs mer om Geely, Li Shufu samt den kinesiska statens kontroll över näringslivet genom att köpa senaste numret av Affärsvärlden, eller teckna en prenumeration för att få tillgång till artikeln online.