Hårdare tag mot religion att vänta i Kina

Under föregående helg uppmanade president Xi Jinping till en “kinesifiering” av all religion i Kina, och varnade för att utländska aktörer försöker använda religionen för att “infiltrera” det kinesiska samhället.

Uttalandena skedde på en särskild konferens om religösa aktiviteter där samtliga ledamöter av politbyråns ständiga utskott – Kinas högsta politiska instans – förutom en närvarade. Mötet var det första av sitt slag på nästan femton år, skriver bland annat Globe and Mail.

Xi poängterade bland annat vikten av att religiösa församlingar måste underställa sig kommunistpartiets ledarskap, samt att såväl pastorer som imamer måste “buga sig inför kommunistpartiet“.

Vidare beordrade presidenten alla partimedlemmar att vara “orubbliga marxistiska ateister” på sin vakt mot utländsk infiltration via religion. Religiösa grupper och individer, menade presidenten, behöver “guidning och utbildning” från myndigheterna.

Allt detta går stick i stäv mot Kinas konstitution som förordar religionsfrihet för landets medborgare även om bara fem religioner är officiellt erkända: Buddism, taoism, islam, katolicism och protestantism. Myndigheterna har dock på olika vis försökt kontrollera utövningen av dessa religioner, bland annat genom att utse buddistiska lamor på egen hand eller inte erkänna påvens auktoritet.

Saker och ting har dock blivit mycket värre sedan Xi Jinping blev president i början av 2013. I min kommande bok – planerad utgivning andra halvåret 2016 – finns två kapitel vars innehåll fokuserar på den allt värre förföljelsen av religion i Kina.

Spiraler av våld och förtryck i Xinjiang och Tibet är sedan länge känt i omvärlden. Ett nyare och inte alls lika uppmärksammat påfund är den skoningslösa kampanj som förts mot kyrkor och troende kristna i Kina på senare år.

Sedan slutet av 2013 har över 2 000 kors tagits bort från kyrkor bara i provinsen Zhejiang, där flera kyrkor och katedraler också har jämnats med marken. Vid ett tillslag 2014 stormade 600 specialstyrkor och myndighetsagenter en kyrka i provinshuvudstaden Wenzhou och skadade en handfull följare allvarligt.

kina kyrkaKyrkan Sanjiang, en av Kinas störta, revs i Zhejiang under våldsamma former 2014 trots att den färdigställdes först året innan.

2014 var det värsta året för kristendomen i Kina på över ett decennium enligt den kristna människorättsgruppen China Aid. Antalet kristna som upplevde sig förtryckta ökade med 150 procent från året innan, och 1 274 kristna dömdes också under årets gång jämfört med bara tolv stycken 2013.

Vandalisering av kyrkor i Zhejiang har sedan dess varit vardagsmat, och inkluderar beslagtagandet av datorer eller pengar och andra tillgångar. Att Zhejiang drabbats så hårt beror på att där finns flest kristna i hela Kina; vidare är det också den provins där Xi en gång var partichef och därmed har många lojala politiska allierade.

Enligt många bedömare vill myndigheterna först “testa” att förtrycka kristendomen i Zhejiang för att sedan lära av framgång och misstag då kampanjen sedan ska spridas över hela landet. Pilotprojekt likt detta är en vanligt förekomst inom kinesisk ekonomi och politik.

Nu verkar tiden vara mogen för att tvinga kristna över hela Kina att rätta in sig i ledet, särskilt som kommunistpartiet på senare tid verkar ha uppfattat sitt maktmonopol som allt mer hotat:

Religion is an important front in a vigorous Chinese campaign against foreign influence, which has most recently included draft rules to bar outside funding from NGOs and strict censorship of entertainment. Last week, a series of espionage warnings, posted in workplaces and on street corners, cast non-Chinese men as potentially dangerous intruders intent on stealing state secrets.

“They want to make sure that they have retained the reins of power,” said Lauren Pfister, a professor of religion at Hong Kong Baptist University. China is “slowly tightening the grips” on religion, he said. “The question is how far will this go?”

En indikation om hur långt man är beredd att gå gavs tidigare denna månad då en kvinna tidigare denna månad begravdes levande av en bulldozer i provinsen Henan, efter att ha protesterat mot myndigheternas rivning av en mindre kyrka där.

Flera fängelsedomar har också fallit under årets gång. I februari dömdes en pastor vid namn Bao Guohua till 14 års fängelse, och hans fru till 12 år, för bland annat förskingring. Sannolikt hänger straffen samman med parets högljudda protester mot rivningar av kyrkor och kors.

I mars 2016 dök advokaten Zhang Kai upp på statliga tv-nätverket CCTV med ett “erkännande” om att ha läckt nationella hemligheter till utlandet samt ha suktat efter rikedom och kändisskap. Han hade kidnappats av säkerhetstyskor i Wenzhou sju månader tidigare, efter att ha försvarat flera fall med rivna kyrkor i rätten.

Hur försöker då kommunistpartiet rättfärdiga förföljelsen av religiösa aktiviteter som så tydligt bryter mot Kinas konstitution? Med sedvanligt dubbelspråk försöker nyhetsbyrån Xinhua reda ut situationen genom att rapportera om Xi Jinpings uttalande vid konferensen under föregående helg:

He promised to fully implement the Party’s policy of religious freedom, manage religious affairs in line with laws, retain the principle of religious independence and self-administration, and help religions adapt to the socialist society.

Authorities should work to unite religious and non-religious people, and guide those religious to love their country, protect the unification of their motherland and serve the overall interests of the Chinese nation.

Religious groups, meanwhile, must adhere to the leadership of the CPC, and support the socialist system and socialism with Chinese characteristics, Xi said.

They should “merge religious doctrines with Chinese culture, abide by Chinese laws and regulations, and devote themselves to China’s reform and opening up drive and socialist modernization in order to contribute to the realization of the Chinese dream of national rejuvenation.”