I veckan uppmärksammade The Nanfang en kinesisk ny lag som träder i kraft 1 januari. Då blir det förbjudet att äga eller föra in kartor i Kina som inte avbildar landets territoriella krav på ett korrekt vis.
Lagen har redan godkänts av Kinas statsråd, och den som förfogar över en sådan karta riskerar därmed åtal och rättsliga åtgärder:
According to the “Map Administrative Ordinance”, no individual or business can produce, display, or sell maps depicting the People’s Republic of China that are not in accordance with national standards and regulations. Likewise, no person can carry or deliver such maps in or out of the country.
Den nya lagen införs efter ett par år av intensifierad territoriell konflikt i framför allt i Sydkinesiska havet där Kina gör anspråk på närmare 90 procent, inklusive vatten precis utanför kusterna till Vietnam, Filippinerna, Malaysia och Brunei.
För att styrka sina krav har Kina den senaste tiden byggt en rad konstgjord öar långt ifrån sin egen kust, komplett med landningsbana för civila och militära flygplan. Förra veckan varnade kinesisk statlig media för att landets militär kommer skjuta ner australiensiska flygplan som flyger i närheten av dessa öar.
Utrikesministeriets talesman Hong Lei sade i samband med detta på en presskonferens att navigeringsfrihet i Sydkinesiska havet ”inte kommer på fråga”, trots att detta garanteras av internationella avtal som Kina själva ratificerat.
The Nanfang råder nu sina läsare – halvt på skämt, halvt på allvar – att noga kolla kartorna i sin Lonely Planet, eftersom det enligt den nya lagen de facto blir straffbart att äga en guidebok med ”fel” slags karta.
Vad är då korrekt? Se kartan nedan för att få en bild av Kinas territoriella anspråk:
Kartan visar Kinas territoriella konflikter med Indien, Japan, Sydkorea samt en handfull länder i Sydkinesiska havet.