Under årets gång har Kina drivit en kampanj för så kallade ”socialistiska kärnvärderingar”, som har intensifierats betydligt de senaste månaderna.
Runtom i kinesiska städer hänger nu banderoller där ord som ”frihet” och ”demokrati” kopplas samman med Kinas nuvarande statsskick och kommunistpartiets maktmonopol. Samma budskap kablas allt oftare ut via tv, i popsånger och på elektroniska anslagstavlor.
Wall Street Journal skriver i dag en artikel på från staden Harbin i norra Kina, och understryker att kampanjen fokuserar särskilt på landets skolor.
Ordförande vid stadens kontor för moralisk utbildning säger till tidningen att kampanjen är viktigast för kineser som är födda efter 1990, då dessa ”saknar en djup medvetenhet om landets och partiets historia”.
Vid en av stadens mellanstadieskolor lär sig barnen citera de så kallade socialistiska värderingarna utantill, och vice rektorn säger till Wall Street Journal: ”Det viktigaste är att värderingarna tar sig in i deras hjärnor”.
Tidningen publicerar också en kortare video där barnen tvingas – för det är knappast frivilligt – att sjunga en sång som glorifierar Kinas kommunistparti:
Att sången innehåller inslag av demokrati, frihet och rättssäkerhet tycker Wall Street Journal är märkligt, då Kina nyligen fick 6,5 poäng av av Freedom House angående mänskliga rättigheter på en ranking med en skala där 7,0 är sämsta resultatet.
Snarare än demokrati och frihet så handlar kampanjen om att göra västerländska värderingar mindre attraktiva och vitalisera partiideologin genom att försöka föra samman traditionella kinesiska värderingar med kommunistiska principer, menar Wall Street Journal.
Tidningens journalister behövde dock inte vänta tills de kom till klassrummet för att ta del av kampanjen. Den var synlig innan de ens fått tag på bagaget:
On arriving at the airport in the northeastern city of Harbin, the baggage claim area is decked out with electronic signs of scrolling red characters listing the “core socialist values.” The same marching motif of red characters is displayed above mobile phone shops and hotels, on buses and inside coffee shops. Scores of similarly themed banners line the highway.