Kina firar jul genom att i veckan officiellt påbörja bygget av Nicaraguakanalen, en vattenväg som beräknas kosta närmare 400 miljarder kronor och ha förmåga att slussa ännu större fartyg mellan Atlanten och Stilla Havet än vad den USA-byggda Panamakanalen i dag kan.
Kanalen planeras bli 278 kilometer lång och stå färdig 2019 eller 2020. De första spadtagen ska tas under tredje kvartalet nästa år.
Bygget kommer finansieras och ledas av HK Nicaragua Canal Development Investment, baserat i Hongkong och kontrollerat av den kinesiska telekomgurun Wang Jing som har nära band till Kinas myndigheter. Som tack för besväret ges Wang genom sitt företag en 100 års exklusiv rätt att sköta kanalens verksamhet.
Nicaraguas myndigheter är lyriska över projektet, som de hävdar kommer få landets BNP att växa med 10 procent om året.
Allra mest lyrisk verkar Nicaraguas vice president vara, som under ceremonin sade att fem procent av världens sjöfart nu kommer gå genom kanalen som även kommer få landets BNP att fördubblas.
Det vore utan tvekan välkommet för Nicaragua, som näst efter Haiti är regionens fattigaste nation. Dock är inte alla landets invånare lika lyriska.
Tiotusentals måste nämligen flytta på sig för att ge plats åt den nya kanalen. Protester har redan påbörjats och under veckan blockerade uppretade bönder landets viktigaste motorväg med brända däck och parkerade lastbilar, rapporterar bland andra AP:
”We are not going to allow them to kick us out of our property. We are ready to die before we give our property to the Chinese,” Orlando Ocampo, who leads the farmers in Tule municipality, was quoted by Associated Press news agency as saying.
Vidare finns en stor oro för projektets miljöpåverkan. Kanalen ska dras genom Latinamerikas största sötvattensjö som förser hela Nicaragua med dricksvatten. Också våtmarker och skogar riskerar förstöras.
Dessutom är det tveksamt om kanalen egentligen ens är nödvändig. En jättelik expansion av den närliggande Panamakanalen kommer vara klar 2016 och därmed fylla behovet för de flesta skepp som behöver ta sig mellan de oceanerna.
Washington Post påpekar också att även om Nicaraguakanalen mot förmodan skulle dra till sig all trafik från Panama, så skulle det ta 30 år innan investeringen lönade sig rent ekonomiskt. Kritiker menar att det snarare handlar om ett prestigeprojekt som ger Kina möjligheten till etablering i en region som av tradition varit ”USA:s bakgård”.
Till sist finns även farhågor om den enorma korruption som misstänks kommer omgärda projektet. Kanalbygget har redan dubbats till ”ev vit elefant” av många medier. Detta på grund av många obesvarade frågor angående vem som i själva verket bekostar eller rent praktiskt bygga kanalen.
en infrastrukturexpert säger varnande till Wall Street Journal att kanalen från Kinas håll snarare handlar om att vilseleda Nicaragua i syfte att bereda vägen för andra investeringar:
“You sell the country a big dream, you get an open door and you score big with real-estate development,” Rodrigue continued. “The great majority of the project that has been shown by Chinese developers are real-estate projects. They seem to be using the canal as an excuse to sell real-estate projects, golf courses, and hotels.”
Sveriges radio gjorde ett inslag om projektet under gårdagen, lyssna genom den inbäddade spelaren här nedan: