Volvo säljer sina första bilar till Kinas myndigheter

31 oktober, 2014

För knappt ett år sedan skrev jag för nyhetsmagasinet Fokus om hur Volvo hade möjligheten att ersätta Audi som kinesiska myndigheters tjänstebil.

Det vore i så fall en stor potentiell inkomst för Volvos ägare Geely, eftersom Kinas myndigheter varje år köper bilar för cirka 80 miljarder kronor.

Jag baserade denna artikel på två av varandra oberoende källor med nära anknytning till situationen:

Enligt uppgifter till Fokus har förhandlingar förts om att Volvo, tillsammans med Hongqi, snart kan bli största leverantör av bilar till Kinas myndigheter. Mötena ska ha ägt rum under oktober månad, bland annat i Shanghai, där Volvo har sitt kinesiska huvudkontor. Uppgifter säger också att ett avtal redan ska vara klart, som gör gällande att alla bilar som vissa av Kinas myndigheter i framtiden inhandlar i prisklassen över 180 000 yuan, ska vara antingen Volvo eller Hongqi.

Vid denna tid hade dessutom Xi Jinping just blivit president, och redan flera gånger talat om nödvändigheten av sparsamhet bland kinesiska tjänstemän. Bland annat sade Xi tidigt att landets tjänstemän gradvis bör ersätta utländska bilar med inhemska alternativ.

Som bekant har ju president Xi Jinping sedan han tillträde ägnat mycket tid åt en omfattande anti-korruptionskampanj. Denna har innefattat utredningar av flera höga politiker, samt även en betydande förändring av levnadsvanor och utgifter för alla Kinas tjänstemän.

Och nu verkar turen slutligen ha kommit även till tjänstebilarna. Wall Street Journal rapporterade i går att Geely sålt 20 Volvobilar till det kinesiska utrikesministeriet:

As China cracks down on luxury foreign rides for officials, Chinese car makers like closely held Zhejiang Geely Holding Group are looking for ways into the multibillion-dollar government fleet market.

On Thursday, the Hangzhou-based company is taking what it hopes is a step in that direction, signing a modest deal to sell 50 Geely and 20 Volvo cars to the Diplomatic Personnel Service Bureau, an arm of China’s Ministry of Foreign Affairs that provides logistics and other services to foreign diplomats and visiting dignitaries.

China has been overhauling its rules on who is entitled to use a public car and setting strict limits on the size and the price of vehicles.

Car privileges for the country’s military have also been curbed.

In addition, the government is spearheading a “buy China” campaign, eliminating foreign luxury car brands such as Audi from its sourcing lists.

Wall Street Journal påpekar vidare att ägaren Geely har lyckats se till att Volvo sedan ett tag tillbaka klassas som en kinesisk bil, trots att Geely och Volvo produceras som två olika märken. Det gör alltså Volvo till ett perfekt alternativ då Kinas tjänstemän ska till att beställa nya bilar.

Mycket riktigt tror Geely också att denna affär kan vara början på något större. Man hoppas nu på beställningar från fler ministerier, statliga företag och organisationer.

Vad betyder detta för Sverige? Förmodligen för tidigt att säga, men det vore ju lustigt om det inte fanns något samband mellan denna utveckling och Volvos nyanställning av 1 300 personer i Göteborg för ett par veckor sedan.

Kinamedias nya artiklar direkt till din inkorg

Gör som 768 andra, prenumerera du med.

Lyssna på Kinamedia: Nya kalla kriget

App Icon Apple Podcasts

Translate article