Få personer utanför Kina har någonsin hört talas om Snow Beer (雪花啤酒), trots att denna öl redan 2008 passerade Bud Light och blev världens mest säljande öl räknat i ren volym.
Snow Beer säljs nämligen nästan uteslutande i Kina, där det ökade välståndet har lett till en kraftig ökning även i ölkonsumtionen. Enligt nya siffror från Euromonitor drack kineserna under fjolåret 110 miljarder pints med öl, vilket var ungefär dubbelt så mycket som i USA.
De nya siffrorna visar även att fyra av världens tio största ölmärken nu är kinesiska. Se den aktuella listan här nedan (kinesiska märken i fetstil):
1) Snow
2) Tsingtao
3) Bud Light
4) Budweiser
5) Skol
6) Yanjing
7) Heineken
8) Harbin
9) Brahma
10) Coors Light
Den som är ytterligare intresserad av alkoholkonsumtion i Asien, kan med fördel nedan läsa två artiklar jag skrivit i ämnet.
Första uppslaget är en längre feature i magasinet Accent, om faktumet att kineser dricker allt mer och att landet är den snabbaste ökade spritmarknaden i världen. Förutom ökad tillväxt beror det även på att kvinnor dricker allt mer i det moderna Kina.
Den andra artikeln, för dryckestidningen Aperitif, handlar om världens mest säljande spritsort. Det är varken Smirnoff eller Bacardi, utan Jinro soju från Korea.