I senaste numret av Icon Magazine, finns ett sju sidor långt uppslag av mig, som handlar om det allt större intresset för mode i Kina, samt den ökande konsumtion som allt mer medvetna och rikare kinesiska kunder för med sig.
Bland annat beskrivs utvecklingen av mode och personlig stil i Kina, som liksom allting annat här har gått i blixtfart. Det var bara ånga årtionden sedan som alla kineser bar runt på samma Mao-kostym, och även för någon handfull år sedan var det svårt att se hur status utmärktes på annat vis än med dyra och fantasilösa märkesväskor.
I dag är situationen helt annorlunda, då sub-kulturerna växer så det knakar, och dagens unga kineser lever ut sin personliga stil på ett vis som deras föräldrar aldrig skulle kunna drömma om. Ett resultat av att Kina på kort tid blivit rikare och mindre politiserat, samtidigt som många kineser har mer fritid än tidigare.
Denna utvecklingen kommer fortsätta, då den kinesiska ledningen har som uttalat mål att öka konsumtionen i landet. Men trots detta tvingas många västerländska konsumtionsföretag att skala ner sin verksamhet i Kina, då många gör misstaget att köra på precis samma koncept som i väst. De kinesiska kunderna är nämligen redan i dag kräsna nog för att kräva produkter som tar avstamp i deras kultur eller deras behov.
Läs mer om utvecklingen av personlig stil, mode och konsumtion i Kina här nedan, eller i större version via Scribd: