Infografik: Smartphones i Kina

Under gårdagen skrev jag en lång artikel för Finansliv om kinesiska mobiltillverkare, och deras planer att expandera utomlands under 2014.

Kina har på några år nämligen blivit världens största marknad för smartphones; 2012 såldes här 189 miljoner smartphones, under fjolåret över 300 miljoner och under 2014 beräknas försäljningen i Kina ligga kring 450 miljoner smarta telefoner.

Det är inhemska märken som dominerar marknaden i Kina. Cirka 60 procent av alla telefoner som säljs här kommer från kinesiska tillverkare, av vilka många är okända i väst.

Samsung har fortfarande den största marknadsandelen för smartphones i Kina, men plats 2-5 innehas av Lenovo, Huawei, Coolpad och ZTE. Även lågbudgetmärket Xiaomi kan under 2013 komma att passera Apple i försäljning, och putta ner det amerikanska jätteföretaget till en sjunde plats på världens största marknad då statistiken för fjolåret blir komplett.

Samtliga dessa märken har redan börjat etablera sig utomlands, med olika koncept och varierande grad av framgång. Lenovo passerade nyligen koreanska LG för att bli den tredje största tillverkaren av smartphones i världen, och Xiaomi har just lanserat en smartphone i USA som kostar mindre än 100 dollar.

Just efter att jag skrivit artikeln för Finansliv, fick jag ett mail från analysfirman Go Globe angående smartphones marknaden i Kina.

Tänkte därför bjuda på lite infographics nedan angående användning och försäljning. För den som vill veta mer om smartphones i Kina, samt läsa en profil av Kinas fem största tillverkare, hänvisar jag alltså till mitt nya alster på Finansliv.

kina mobiltelefon