Kinas tredje plenum – stora reformer eller inte?

16 november, 2013

Under veckan avslutades det tredje plenumet hÀr i Kina; ett politiskt stormöte dÀr stora reformer vÀntades införas frÀmst vad gÀller landets ekonomi. Under fyra dagar sammantrÀde drygt 370 av Kinas viktigaste politiker för att bana ut landets nÀrmaste framtid pÄ en rad omrÄden.

I inlĂ€gget ”Mötet som ska förĂ€ndra hela Kinas ekonomi” skriver jag för Finansliv en sammanfattning om förvĂ€ntningarna inför mötet, som bland annat gĂ€ller att privata aktörer ska spela en större roll för landets ekonomi, pĂ„ bekostnad av de ofta korrupta och ineffektiva statliga företagen.

Överlag vĂ€ntades det att statens inflytande – och med det Ă€ven korruptionen – skulle minskas genom att skala ner pĂ„ den byrĂ„krati som i dag innebĂ€r att lokala myndigheter slutgiltigt mĂ„ste godkĂ€nna mĂ„nga ekonomiska projekt.

Vidare talades det om rÀttvisare fördelning av vÀlfÀrden, samt att ge bönderna ÀganderÀtt till sin mark; tvÄ socio-ekonomiska reformer med resultatet att stimulera den inhemska konsumtionen.

Givetvis sÄ hölls detta möte bakom stÀngda dörrar, pÄ hotellet Jingxi i vÀstra Peking som Àgs och sköts av militÀren. OmrÄdet spÀrrades av, inga journalister fick medverka och det var givetvis inte heller tal om nÄgon presskonferens.

jingxiSvarta bilar och poliser Àr en vanlig syn utanför hotellet Jingxi

IstÀllet presenterades mötets resultat först genom en kommuniké via Kinas statliga nyhetsbyrÄ i tisdags kvÀll, och sedan genom ytterligare ett dokument under fredagen.

Tisdagens sÄ kallade kommuniké (en skrivelse) var kryptisk och ospecifik pÄ ett vis som Àr typiskt för kinesisk politik.

KommunikĂ©n menade att det nu var högsta prioritet att lĂ„ta marknaden spela en större ekonomisk roll, genom att ”förhĂ„llandet mellan marknaden och staten ska redas ut”. Men samtidigt talar man om att de statliga företagen Ă€ven i fortsĂ€ttningen ska utgöra landets ekonomiska grund. Dubbla meningar, utan löften eller nĂ€rmare bestĂ€mda Ă„tgĂ€rder.

Vad gĂ€llde de vĂ€ntade reformerna inom bankvĂ€sendet angĂ„ende exempelvis utlĂ„ning, sades bara att ”generella reformer” kommer Ă€ga rum. Vidare sades att skattesystemet ska reformeras samt att ett socialförsĂ€kringssystem ska etableras. Men Ă„terigen utan konkreta löften eller tidsplaner.

Dessa svepande former var signifikant för kommunikĂ©n; sĂ„ signifikant att det Ă€ven sades att en sĂ€rskilt kommittĂ© ska tillsĂ€ttas för att ”utöka reformarbetet”, Ă€nnu en gĂ„ng utan nĂ€rmare detaljer.

Detta ses av mÄnga bedömare som ett tecken pÄ att Kinas ledare har svÄrt att komma överens. Det finns nÀmligen en rad mÀktiga aktörer som har stora intressen i att behÄlla sÄvÀl finanssystemet som de statliga företagen i samma form som nu.

Som svar pĂ„ de till synes klena framstegen i tisdagens kommunikĂ©, föll Kinas breda börsindex CSI under onsdagen med 2,2 procent – en ganska dĂ„lig start pĂ„ konceptet ”att ge marknaden mer betydelse”.

Snart ska jag komma till fredagens dokument, men först tÀnkte jag ge en liten jÀmförelse av hur internationell media tolkade vad som hÀnde bakom de stÀngda dörrarna vid hotellet Jingxi.

Russell Leigh Moses skriver i Wall Street Journal att presidenten Xi Jinping tillhör plenumets stora förlorare, eftersom inga konkreta reformer presenterades:

In both cases, the quest for competence and capability trumps efforts by reformers looking to replace the existing process with something more equitable and trustworthy.

The losers at this plenum were the reformers—and that includes Xi Jinping.

(…)

This was not the Communist Party as a whole deciding to forsake far-reaching reform. It was a triumph for technocrats looking for something far more limited, over others who wanted more progress—and seem to have lost that battle, at least for now.

Russell Leigh Moses syftar just pÄ de svepande formuleringarna, och att inget nÀrmare specifikt nÀmns i dokumentet, Àven inom omrÄdet dÀr det Àr kÀnt att presidenten vill se förÀndringar. Men pÄ New York Times blogg Sinosphere, skriver Chris Buckley raka motsatsen:

Mr. Xi emerged from a four-day meeting of the Communist Party Central Committee stronger. He won endorsement for a new national security commission that is likely to enhance his influence, as well as for a leadership group on reform that could give him a more direct say in economic policy, which has tended to be the prime minister’s domain.

During the Central Committee meeting, he told officials that they had to accept the “necessity and urgency” of change, according to a report in one Chinese newspaper. “This comprehensive deepening of reform will certainly encounter ideological and conceptual obstructions, and impediments from entrenched interests,” he said.

HÀr har vi alltsÄ tvÄ rutinerade Kina-reportrar för nÄgra av vÀrldens störst tidningar, som har en precis motsatt bild av vad som egentligen skedde under det tredje plenumet. Det visar oss en Àn gÄng att ingen utanför mötet med sÀkerhet kan veta vad som egentligen bestÀmdes dÀr, och att vi bara kan spekulera i hur mycket alla kommunikéer och dokument egentligen Àr vÀrda.

Under fredagen kom sÄ ytterligare ett dokument, som var lite mer specifikt Àn tisdagens.

Bland annat kungjordes att landets enbarnspolitik ska skrotas, liksom det hatade systemet med ”omskolning genom kroppsarbete” (laojiao), som ger myndigheterna rĂ€tt att skicka besvĂ€rliga personer till faktiska fĂ„nglĂ€ger utan adekvat rĂ€ttegĂ„ng.

Det talades ocksÄ nÀrmare om de socio-ekonomiska reformer som stÄr inför dörren. Följande kan lÀsas via nyhetsbyrÄn Xinhua:

According to the document, China will widen market access for foreign investors. The country will keep investment policy stable, transparent and predictable.

It said more efforts will be made to open up services sectors including finance, education, culture and health.

Investment restrictions will be eased for child-care and old-age care, architectural design, accounting and auditing, commercial logistics and e-commerce, and the general manufacturing sector will also become more open.

(…)

Systems on market access, customs control, inspection and quarantine will be reformed, and talks concerning issues such as environmental protection, investment protection, government procurement and e-commerce will be launched.

The mainland will also further open up and cooperate with Hong Kong, Macau and Taiwan.

To seize opportunities amid changes of global industrial landscape, China will push forward the coordinated development of trade, investment and technological innovation of interior China, the document said.

Vad som framförs av detta dokument lĂ„ter ju bra, och har hyllats av vissa bedömare som klara framsteg. Men andra – liksom jag sjĂ€lv – Ă€r mer skeptiska till framstegen som gjordes under det tredje plenumet, trots att man nu ska skrota enbarnspolitiken och omskolningslĂ€gren, samt Ă€ven formulerar fler ekonomiska omstruktureringar.

Varför ligger dÄ bakom denna skepticism? För det första kan sÀgas att sÄvÀl enbarnspolitiken som omskolningslÀgren har varit pÄ vÀg bort under flera Är, och att detta inte Àr nÄgot som specifikt har med det tredje plenumet att göra.

Enbarnspolitiken har till exempel gradvis nedmonterats Ànda sedan den infördes 1979. I mitten av 1980-talet tillÀt man par pÄ landsbygden att föda ett andra barn, om deras första var en flicka eller pÄ nÄgot vis sjukt. 2008 kom ytterligare en modifikation som innebar att Àven par i storstÀderna fick rÀtt till ett andra barn, om de bÄda sjÀlva var ensambarn.

Den justering som det nu bestĂ€mdes om pĂ„ mötet, gör endast gĂ€llande att par i stĂ€derna fĂ„r föda ett andra barn, Ă€ven om bara en av förĂ€ldrarna Ă€r ensambarn. Denna nya regel berör ”bara” cirka tio miljoner förĂ€ldrar.

Visserligen sades det Àven att man siktar pÄ att skrota enbarnspolitiken helt till efter Är 2020. Detta Àr alltsÄ nÄgot som pÄgÄtt lÀnge och Ànnu inte Àr klart, sÄ det bör inte förknippas endast det tredje plenumet. Faktum Àr att redan innan denna nya regel, sÄ var det endast 35,9 procent av alla kineser i fertil Älder som enligt lag inte hade rÀtt att skaffa sig ett andra barn. Tidigare justeringar har gjort sÄ att merparten av Kinas befolkning redan i dag Àr undantagna frÄn enbarnspolitiken.

Den som har ytterligare intresse av Kinas enbarnspolitik, kan lĂ€sa det lĂ„nga inlĂ€gget ”Slutet pĂ„ Kinas enbarnspolitik” som jag tidigare i dag skrev för Finansliv.

Vad gÀller omskolningslÀgren, sÄ har det Àven talats lÀnge om att Àven dessa ska avvecklas. Det Àr givetvis en vÀlkommen förÀndring att sÄ nu sker, men givet den hÄrda retoriken angÄende eventuell politisk reform, sÄ oroar sig mÄnga experter för att dessa omskolningslÀger helt enkelt bara kommer ersÀttas av nÄgon annan form av frihetsberövning utan rÀttegÄng, vilket redan i dag sker i bred utstrÀckning runtom i Kina. South China Morning Post skriver:

Experts applauded the scrapping of the punishment regime, known as laojiao, that gave police unilateral power to send people to labour camps for up to four years without trial.

But they were worried it would be replaced by another form of extra-judicial punishment that would still involve arbitrary detention without court approval – particularly when ”stability maintenance” was still an over-arching goal of the government.

Nicholas Bequelin, senior researcher at Human Rights Watch, said: ”The tiger is not going to change its stripes.

Anledningen till detta Ă€r Kinas notoriska ovilja att reformera det rĂ„dande rĂ€ttsystemet, dĂ€r domstolarna lyder under kommunistpartiet, som utfĂ€rdar alla Kinas advokatlicenser. Även vad gĂ€ller lagliga reformer, sĂ„ lĂ„ter det bra enligt Xinhua, exempelvis:

The country will also work to improve legal aid for citizens. ”Lawyers will play an important role in protecting the legal rights and interests of citizens and corporations in line with the law,” the document said.

Men detta Àr en trött retorik som vi hört under Ärtionden. Vana Kina-kÀnnare vet att det Äterigen gÀller att lÀsa mellan raderna. En sÄdan Àr Russell Leigh Moses, som i Wall Street Journal Àr bekymrad över ordvalet i tisdagens kommuniké:

Likewise with judicial reform: It’s mentioned, and there’s a nice coda in the communiquĂ© to “the judicial protection of human rights.” But the bulk of even that brief proposal centers on “accelerating the construction of a fair, efficient and authoritative socialist judicial system,” not significantly restructuring or reorganizing the present arrangement.

Vad han menar Ă€r alltsĂ„ att formuleringen ”snabba pĂ„” arbetet med att bygga ett effektivt och rĂ€ttvist rĂ€ttsystem, betyder att man inte har som avsikt att Ă€ndra pĂ„ dess struktur. Landets domstolar kommer Ă€ven i framtiden vara underordnade kommunistpartiet, snarare Ă€n fristĂ„ende. Under sĂ„dana omstĂ€ndigheter garanterar inte avskaffandet att omskolningslĂ€ger att oskyldiga inte kan rĂ„ka illa ut.

FörhÄllandet förklaras vÀl pÄ 140 tecken av Barbara Demick, som Àven skrivit en artikel om tredje plenumets utslag:

kina twitter

Vad Demick oroar sig över Ă€r att – enbarnspolitik och omskolningslĂ€ger till trots – en tid av ökad repression med största sannolikhet vĂ€ntar i Kina. En term som ofta nĂ€mns inför det tredje plenumet Ă€r ”vĂ€nsterpolitik, högerekonomi” (zhengzuo jingyou), som myntades 1978 dĂ„ Deng Xiaoping under det Ă„rets tredje plenum tog de beslut som sĂ€gs ha banat vĂ€gen för att öppna upp Kina mot omvĂ€rlden.

Uttrycket för samman ekonomiska reformer med ambitionen att behĂ„lla kommunistpartiets maktmonopol, genom metoder som Ă€r allt annat Ă€n demokratisk. Detta uttryck passar Ă€ven bra 2013, dĂ„ det under Ă„rets möte Ă€ven inrĂ€ttades ett ”nationellt sĂ€kerhetsrĂ„d”, vars namn faktiskt Ă€r precis samma som en tidig beteckning av Sovjets KGB (ć›œćź¶ćź‰ć…šć§”ć‘˜äŒš).

Detta sĂ€kerhetsrĂ„d ska slĂ„ vakt om Kinas inre sĂ€kerhet genom att ”effektivisera den nationella sĂ€kerhetsstrategin”. Det kommer innebĂ€ra en ökad kontroll av media och internet, sĂ€rskilt i skenet av den senaste tidens ökade problem i Tibet och Xinjiang. Cyniska mikrobloggare har redan kallat rĂ„det för Kinas svar pĂ„ amerikanska NSA.

I ett försök att sammanfatta utgÄngen av Ärets tredje plenum, kan man först (som vanligt) konstatera att vi inte har blivit mycket klokare angÄende vad som egentligen vÀntar de kommande Ären. Exemplet ovan med de motsatta Äsikterna frÄn Russell Leigh Moses och Chris Buckley torde vara ett kvitto pÄ detta.

Kinas politiska sfÀr fortsÀtter att vara lika sluten som portarna till hotellet Jingxi, dÀr mötet hölls. Att inhemsk media sedan skriver om reformerna med pompa och stÄt Àr nÄgot helt annat; som vanligt mÄste man lÀsa mellan raderna och se vad som faktiskt sker.

En anledning till att mÄnga bedömare stÀller sig positiva till mötets utgÄng, kan vara de redan pÄ förhand högt stÀllda förvÀntningarna om den nya ledningens reformvilja, skriver Minxin Pei i Caixin:

Outside China, the prevalent view among business leaders is that President Xi Jinping’s new administration has consolidated its power and acquired enough authority to push through far-reaching economic reforms. He and his colleagues need only to get the specific policies right.

On the surface, such thinking may seem reasonable. In China’s top-down political system, a unified leadership is seen as fully capable of forcing the bureaucracy to comply with its wishes. With Xi’s anti-corruption campaign in full swing, and the example of Bo Xilai’s imprisonment serving as a warning to the new president’s adversaries (no matter how senior they are), Chinese officials at all levels, it is widely believed, are likely to toe the line.

Unfortunately, this view is both too sanguine and naive. It overestimates the effectiveness of anti-corruption campaigns in contemporary China (there have been many in the last three decades), and it overlooks the political sources of the country’s economic slowdown. While Xi’s efforts to cleanse the rot inside the Chinese party-state should be applauded, it is no less important to recognize their limits.

(…)

In assessing the outcome of the Third Plenum, what observers should really be looking for is evidence of a bold strategy for political reform. If Xi and his colleagues produce no credible sign of such a commitment, everything else will be eyewash – and skepticism about China’s fate under their leadership eventually will be vindicated.

Jag sĂ„llar mig till de bedömare som menar att mötets utgĂ„ng Ă€r en besvikelse – i alla fall om man hade de höga förvĂ€ntningar som beskrivs hĂ€r ovan. Vad vi har sett Ă€r införandet av regler som varit planerade som lĂ€nge. Vad vi saknar Ă€r fortfarande tydliga och konkreta planer pĂ„ reformer, samt en tidplan nĂ€r dessa de facto kommer att ske.

Betydande reformer kan komma att ske, men det tredje plenumet Àr absolut ingen garanti för detta.

Och dÄ menar jag alltsÄ endast ekonomiska reformer. Vad gÀller det politiska klimatet sÄ tyder ingenting pÄ att framsteg gÀllande rÀttsystem, mÀnskliga rÀttigheter eller demokrati Àr att vÀnta.

Kinamedias nya artiklar direkt till din inkorg

Gör som 775 andra, prenumerera du med.

Lyssna pÄ Kinamedia: Nya kalla kriget

App Icon Apple Podcasts

Translate article