Under förra veckan skrev jag en artikel för tidningen Fokus, angående sannolikheten att kinesiska myndigheter snart kan komma att köpa Volvo som tjänstebilar, istället för de tyska lyxbilar som i dag är praxis.
Uppgifterna hade jag fått från två av varandra oberoende källor med anknytning till Volvo. Den främsta anledningen sägs vara att kinesiska myndigheter vill främja inhemska tillverkare, då Volvo numera ju ägs av Geely.
Och nu i onsdags blev det så officiellt att Volvo hamnat på en ny lista över de bilar som kinesiska myndigheter tillåts köpa in. Wall Street Journal skriver följande:
Sweden’s Volvo Car Corp. has been approved for inclusion on a Chinese government procurement list, according to the China-owned car brand, opening a door to the nation’s influential official-fleet market.
The company was added in September, Michael Ning, Volvo spokesman in China, said Wednesday. “We are on the list,” he said. “But we don’t know how the government will purchase.”
Vidare upplyser tidningen om att kinesiska myndigheter förra året köpte cirka 750 000 bilar. Om Volvo får en andel av detta, skulle märkets försäljning i Kina kunna mer än fördubblas.
Även Sveriges radio uppmärksammar nyheten:
Vi finns nu med på den lista över vilka bilar som de kinesiska myndigheterna kan köpa in. Det är självklart positivt för oss, men än så länge vet vi inte vilken betydelse det kan komma att få, vilka volymer det kan handla om, säger Stefan Elfström, som är presschef på Volvo PV, till P4 Väst.
I min artikel i förra veckans Fokus, reder jag ut de tecken som pekar på att kinesiska myndigheter kommer köpa Volvo.
Denna artikel – som tidigare var bakom betalvägg – kan nu läsas i sin helhet på Fokus hemsida, eller direkt nedan via Scribd, där det också finns en större version av uppslaget.