I veckan blev invigdes förlängningen på Shanghais tunnelbanelinje nummer 11, som nu går ända till staden Kunshan i grannprovinsen Jiangsu. Den 72 kilometer långa linjen blir därmed den första som förbinder två olika kinesiska provinser, eftersom Shanghai är en av fyra kinesiska metropoler som har provinsstatus.
Resan från Kunshan till Shanghais centrum tar 70 minuter att genomföra, och en biljett kostar lite drygt 7 kronor. Till år 2015 kommer ytterligare två städer – Suzhou och Wuxi – att länkas till Shanghais tunnelbanenät.
Förlängningen innebär att Shanghai återigen petade ner Peking från tronen vad gäller världens längsta tunnelbanesystem – 486 kilometer mot Pekings 456. De båda städerna kommer dock öppna flera nya linjer under de närmsta åren.
Shanghais och Pekings tunnelbanor är inte de enda som växer i Kina. Under fjolåret godkändes utbyggnaden av 23 tunnelbanelinjer i flera olika städer till en kostnad av över en halv biljon svenska kronor, skriver South China Morning Post.
I dagsläget finns det tunnelbana i 17 olika kinesiska städer, och ytterligare 18 städer i Kina kommer få sina första tunnelbanelinjer innan år 2017. Fyra av världens tio mest trafikerade tunnelbanesystem finns i Kina.
Som jämförelse har Storbritannien och Indien fyra städer med tunnelbanor vardera, och i USA finns det för närvarande 14 städer med eget tunnelbanesystem.