Publicerat: Digitala Peking

I det aktuella numret av Internetworld har jag skrivit en artikel om det “Digitala Peking”, där jag med hjälp av intervjuer och fakta sammanfattar läget för internetentreprenörer i Peking och Kina.

De särskilda förutsättningarna för kinesiska internet har gjort att nästan inga utländska företag eller entreprenörer har lyckats på nätet i Kina, trots att det ju här finns över en halv miljard internetanvändare.

Google, eBay och Paypal har alla fått överge marknaden, och även då det gäller sociala medier och appar så är det inhemska aktörer som dominerar.

I artikeln talar jag med två västerländska internetentreprenörer som delar med sig av råd för hur man lyckas på nätet i Kina; Kai Lukhoof bakom bloggen TechRice, och Svante Jerling som var med och startade det kinesiska sociala nätverket P1.

Har även intervjuat ett par inhemska entreprenörer, som bland annat talar om bristen på investerare och finansieringsmöjligheter i Kina. Läs artikeln här nedan, eller i större version via Scribd.

Texten finns även publicerad på Internetworlds hemsida.