De senaste dagarna har flera rapporter kommit om att Volvo under 2012 förlorat miljardtals kronor, dels på grund av att man presterat dålig på den kinesiska marknaden.
Det var SvD Näringsliv som i torsdags avslöjade att Volvo, enligt tidningens källor, under 2012 gick back med 2-4 miljarder under 2012. Tre anledningar till detta ska vara byggnationen av en fabrik i Kina, dyr etablering av ett nät återförsäljare i Kina, samt katastrofala kinesiska försäljningssiffror.
Enligt SvD ska Volvo bara ha mäktat med att nå en tiondel av sitt försäljningsmål i Kina.
Volvo har ännu inte officiellt presenterat sitt resultat för 2012, och företagets vd säger till Dagens Industri att SvD:s siffror är falska, och att Volvo i själva verket går med vinst i Kina.
Jag tror SvD ligger närmare sanningen. I förra veckans nummer av Affärsvärlden skrev jag en lång feature om läget på den kinesiska bilmarknaden, med den talande titeln ”Kinas bilmarknad tvärnitar”.
Där berättar jag om hur flera utländska biltillverkare nu samtidigt gör enorma investeringar i Kina, vars marknad de ser som en räddning då efterfrågan i väst falnar.
Men samtidigt som alla tillverkare investerar samtidigt, viker tillväxten på bilmarknaden även i Kina. 2009 och 2010 ökade bilförsäljningen i Kina med 38,8 respektive 32,4 procent, men de senaste två åren har den endast ökat med 2,5 och 4,3 procent.
Vill du veta varför, och vad detta betyder för tillverkare som Volvo och Saab, läs då min artikel här nedan, eller i större version via Scribd.
Texten finns även publicerad på Affärsvärldens hemsida.