Veckan som gick: Nyheter från Kina/Asien v. 48

Föregående nyhetsvecka bjuder på en upptrappning av läget i Tibet, där minst 92 personer tänt eld på sig själva i protest mot de kinesiska myndigheternas politik. Kina slår resolut ifrån sig kritik från USA, och har dessutom börjat arrestera tibetaner som man påstår uppmuntrar sin vänner till att elda upp sig själva för att få hjältestatus.

Håll också koll på det japanska valet som äger rum 16 december. Nationalistiska politiker har gått framåt, och retoriken mot Kina blir allt hårdare.

InBeijings nyhetsbrev kommer alltid att vara gratis, och är det enda i sitt slag på svenska. Du kan hjälpa InBeijing genom att tipsa vänner och bekanta om denna service, och på vis öka antalet läsare, vilket i sin tur gör det försvarbart för mig att spendera mer tid på analyser och sammanställningar.

Håll ett öga på Twitter och Facebook för att inte missa kommande inlägg. Jag finns nu också återigen på Instagram under namnet “InBeijing”.

Det går också bra att prenumerera på InBeijings alla nya artiklar till din mail, helt gratis, genom alternativet “prenumeration” högst upp till höger på sidan.

VECKAN SOM GICK: NYHETER FRÅN KINA/ASIEN V. 48

EKONOMI & HANDEL

Chinese Survey Shows a Higher Jobless Rate – I över två år har arbetslöshetsstatistiken visat att 4,1 procent av kineserna är utan jobb. Att denna siffra inte ändrats alls gör att många tvivlar på dess riktighet, och nu menar Wall Street Journal att den egentliga arbetslösheten är nästa dubbelt så hög. Till grund för detta citerar man en undersökning gjord av en kinesisk professor som intervjuat 8 000 hushåll, som visar på en arbetslöshet om 8,05 procent, vilket dessutom är något högre än samma undersökning visade i augusti.

Youth unemployment in Taiwan nears 14% – Världens ekonomiska kris känns hårt i flera av Asiens utvecklade ekonomier. Taiwanesiska tidningen Want China Times rapporterar att ungdomsarbetslösheten i landet nu närmar sig 14 procent, vilket är högre än både Japan och Sydkorea. Taiwans exportberoende ekonomi har svårt i dag svårt att erbjuda jobb till den dryga kvarts miljon studenter som varje år tar examen från landets universitet och högskolor. Den lilla ö-nationen dras redan med problem som låga födelsetal och allt sämre psykisk hälsa bland befolkningen.

Echoes of Deng Xiaoping as Xi Jinping heads to Shenzhen on first inspection trip – South China Morning Post belyser ett samband mellan att Xi Jinping efter utnämningen som Kinas nya president kommer genomföra sin första inspektionsresa till staden Shenzhen, och att Deng Xiaoping åkte just dit 1992 för att markera fortsättningen av ekonomiska reformer. Media och flera politiker menar att Xis resa hit betyder att han är målmedveten att ytterligare öppna upp och reformera den kinesiska ekonomin.

China’s Xi Jinping to party officials: Simplify – I veckan har också den nya politbyrån under Xi Jinpings ledning utfärdat ett dokument med regler till landets politiker och tjänstemän, som syftar till att minska korruptionen. Bland annat ska flådiga banketter och långa, dogmatiska tal förbjudas. Utlandsbesök ska göras till så små kostnader och med så liten delegation som möjligt. Många menar att detta brev verkligen är ett försök från ledningen att sätta ner foten, menar skeptikerna menar att det bara är mer av samma retorik som hördes från avgående president Hu Jintao, under vars tio år vid makten korruptionen ökade kraftigt.

POLITIK & INTERNATIONELLA RELATIONER

Who’s Who In Japan’s 2012 General Election – I skuggan av ledarbyten i Kina och USA går även Japan till val den 16 december. Kampanjerna är nu i full gång, och Wall Street Journal ger en guide till åtta av de största och mest intressanta partierna att hålla koll på under valet. Noterbart är att nationalistiska och Kina-fientliga aktörer fått allt större utrymme i debatten på grund av de båda ländernas allt sämre relation.

China rocked by five sex scandals in six days – Den senaste tiden har en rad korruptionsskandaler uppdagats i Kina, inklusive inte mindre än fem fall av politiker och tjänstemän som fångats i sexskandaler bara den senaste veckan. Ett fall rör en en tv-profil i norra Kina som under fler år “tvingats ha en affär” med en lokalpolitiker, som också ska ha våldtagit henne då hon var gravid i sjunde månaden. I ett annat fall anklagas en polischef i nordvästra Kina för att ha hållit ett par tvillingsystrar o polisstyrkan som älskarinnor.

David Cameron banned ministers from speaking to Dalai Lama – En smärre politisk skandal har uppdagats i Storbritannien, sedan det blivit känt att premiärminister David Cameron förbjudit ett par av sina ministrar att träffa eller ens tala om Dalai Lama under dennes besök i London i juni i år. Anledningen tros enligt The Telegraph vara att Kina under denna tid erbjöd hjälp i storleksordningen hundratals miljarder kronor till Internationella valutafonden, för att avhjälpa den kris som euro-området befinner sig i. Då höga brittiska politiker träffade Dalai Lama i maj i år anklagades de av regeringen i Peking för att “stödja tibetanska separatister”.

China calls US Tibet remarks ‘disgusting’ . Kina visade i veckan också hur känslig man är mot kommentarer från andra länder angående situationen i Tibet. I onsdags sade nämligen USA:s särskilda samordnare för Tibet-frågor att motsättningarna och självmorden i Tibet förvärras på grund av Kinas politik. Utrikesministeriets talesman Hong Lei svarade genast genom att återigen påpeka att ingen utomstående aktör har rätt att lägga sig i Kinas “inre angelägenheter”, och gick så långt som att påstå att vad som sker i Tibet “inte har något att göra med mänskliga rättigheter, etnicitet eller religion”. Bara under november tände minst 28 tibetaner eld på sig själva för att protestera mot den rådande politiska situationen i området.

China police detain two Tibetans for inciting self-immolations – Slutligen konstaterar Reuters att Kina svarar med knytnäven då stämningen blir allt värre i Tibet. Nyligen har myndigheterna arresterad två tibetanska munkar för att dessa ska ha uppmuntrat folk att tända eld på sig själva, och lovar att dessa då kommer bli “hjältar” och “martyrer”. Enligt nyhetsbyrån Xinhua har de båda erkänt sina brott, samt att de “följt instruktioner från Dalai Lama och hans följare”.

War veteran, 80, sent to labour camp for protests – En 80-årig krigsveteran, som slagits på kommunisternas sida i såväl kinesiska inbördeskriget som koreakriget, ska ha fått spendera ett och ett halvt år i arbetsläger, sedan han åkt till Peking från sin hem i norra Kina för att klaga på en lokal polisman. South China Morning Post talar med mannens son, som säger att bråket uppstått sedan polisen klagat över hur den 80-åriga mannen bedriver sin verksamhet för att återvinna metaller, ett av de jobb som står lägst ner på samhällsstegen i Kina. På senare tid har allt fler fall där mer eller mindre kända personer efter summariska rättegångar blivit skickade till “omskolning” i dessa arbetsläger, och många röster har höjts för att överge denna form av bestraffning.

INTERNET, TEKNIK & MEDIA

Special Report: How foreign firms tried to sell spy gear to Iran – Kinesiska telekombolaget Huawei är återigen i blåsväder, denna gång sedan Reuters avslöjat att företaget velat sälja utrustning till regimen i Iran, som skulle användas för att “spara alla sms” och “lösa problemet med ungdomarna”. En iranier som nu bor i Sverige intervjuas, då denne misshandlats svårt av den iranska säkerhetspolisen på grund av sina mobiltelefonsamtal. Reuters har sett dokument från 2010 där Huawei erbjuder sig hjälpa iranska MobinNet att bevaka all trafik på mobilnätet i realtid. Det är dock oklart om affären någonsin genomfördes, och Huawei förnekar givetvis det hela.

Newspapers in Taiwan: Lai takes his leave – Taiwanesiska mediers objektivitet är satt i farozonen sedan landets största tidning Apple Daily bytt ägare, från en demokratikämpe i Hongkong till en grupp investerare där bland annat en pro-kinesisk mediaguru finns med. Apple Daily är känd för som bevakning av och kritik mot det politiska systemet på Kinas fastland, vilket nu kan bli svårare under de nya ägarna. Samma mönster kan ses i Hongkong, där media som tidigare varit kritiska mot kommunistpartiet ändrat ton sedan ägare med nära band till Kina köpt upp dem.

ENERGI & MILJÖ

China demands timetable to $100 billion climate aid for developing world – Under det fruktlösa klimatmötet i Doha, gick Kina enligt Reuters i bräschen för att kräva en plan för det bidrag på 100 miljarder dollar om året som ju rika nationer har lovat att avlägga årligen till en särskild fond från och med år 2020. Kina, som nu står för omkring en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp, har visserligen ratificerat Kyoto-protkollet, men behöver enligt detta inte minska sina utsläpp eftersom man är ett utvecklingsland.

China pledges $56 billion to cut air pollution – Samtidigt som det går trögt i Doha, meddelar Kinas regering att man kommer spendera cirka 350 miljarder kronor fram till år 2015 för att minska luftföroreningarna i sina egna städer. Målet är att minska de små och livsfarliga partiklar kända som PM 2,5, vilka tros ha orsakat en kraftig ökning i cancer och luftvägssjukdomar i många av landets större städer. Dock råder det vissa frågetecken kring finansieringen – de redan svårt skuldtyngda lokala myndigheterna ska enligt Reuters stå för merparten av kostnaderna.

China to flatten 700 mountains for new metropolis in the desert – The Guardian återger stor oro för miljön i nordvästkinesiska staden Lanzhou, sedan lokala myndigheter där just fått klartecken att påbörja arbetet med att jämna 700 berg i stadens utkanter för att ytterligare expandera miljonstadens yta. Hela 130 000 hektar land ska frigöras för bygge i det torra ökenlandskapet. Projektet med att spränga bergen ska kosta över 25 miljarder kronor, men beräknas öka Lanzhous ekonomi med betydligt mer än så. Skeptikerna pekar dock på att staden, som är hem åt 3,6 miljoner invånare, redan nu dras med stora miljöproblem och svår brist på vatten.

SAMHÄLLE, KULTUR OCH HÄLSA

15 Documentary Features Advance In 2012 Oscar® Race – Dokumentären “Ai Weiwei: Never Sorry” finns på den “short list” med femton filmer som kan vinna Oscar i kategorin bästa dokumentär. Kinas myndigheter har länge hjälpt landets filmbolag i strävan av att vinna en Oscars-statyett, särskilt genom fjolårets satsning “The Flowers of War” med Christian Bale i huvudrollen. Men kinesiska filmer får ofta kritik för att vara vinklade eller innehålla propaganda, och nu kan alltså en film om en regimkritiker istället vinna en Oscar. Situationen påminner lite grann om då dissidenten Liu Xiaobo vann Kinas första nobelpris.

The Mistress-Industrial Complex – Mitt bland alla sexskandaler i den kinesiska politiken, skriver Christina Larson i Foreign Policy en intressant artikel om hur dessa sexaffärer kan vara roten till den galopperande kinesiska korruptionen och laglösheten. Larson påpekar att sexskandalerna blir fler och större, och kan innebära att politiker och tjänstemän tar ut svängarna även i andra sammanhang. Då man omger sig med ett koppel älskarinnor känner man sig oövervinnelig, och har dessutom sänkt sin moral så pass att man är mer likgiltig inför politiska snedsteg.

Top Ten Myths About China in 2012 – The New Yorkers kluriga skribent Evan Osnos menar att 2012 var året då flera myter om främst kinesisk politik krossades. De flesta myter är “positiva”, som efter att de bevisats fel nu blivit till “negativa” fakta. Exempelvis menar Osnos att kommunistpartiet inte kommer reformera sig tack vare internet, och att Xi Jinping är en ledare som “tänker precis som oss”.

AP Exclusive: Detained China Nobel wife speaks – Allt medan Mo Yan firar sitt nobelpris i Stockholm, sitter den tidigare nobelpristagaren Liu Xiaobo i fängelse i norra Kina, och hans fru i husarrest i Peking. Ett par reportrar från AP lyckades dock i veckan smita förbi de poliser som vaktade hennes hem, och genomföra den första intervjun med Liu Xiaobos fru på 26 månader. Hon gråter och menat att husarresten och makens fängelsedom är “surrealistiskt smärtsam”.