Kinesiska Twitter sopar mattan med Facebooks Guinness-rekord

Tidigare i veckan slogs ett världsrekord i antal kommentarer för en post på Facebook.

Ett kort inlägg lyckades få över en miljon kommentarer, då drygt 100 personer samarbetade genom att konstant skriva slumpartade meningar och bokstäver i kommentarsfältet under.

Det hela ska nu in i Guinness rekordbok, med titeln ”mest kommentarer för ett inlägg på Facebook”.

Eftersom Kina har flest internetanvändare i världen, och sociala medier används mer flitigt här än i Europa och USA, tyckte jag det var värt att undersöka vad motsvarande rekord här i Kina kunde vara.

Och genast hittade jag ett inlägg på Sina Weibo (Kinas eget Twitter) som blivit ompostat över 13,5 miljoner(!) gånger.

Det rör sig om reklam i form av en tävling från oktober i fjol, där deltagare som postade om inlägget hade möjlighet att vinna iPhone 4 och iPad 2.

”Tweeten” på Sina Weibo som postades om 13,5 miljoner gånger

13,5 miljoner är ju betydligt fler än 1 miljon. Men hur skiljer sig då dessa ompostningar på Sina Weibo från kommentarer på Facebook?

Det ”smidiga” med att avlägga ett stort antal kommentarer på Facebook är att man inte behöver klicka med musen. Det räcker med att skriva något och trycka på enter.

Detta är en ny funktion sedan mars 2011; innan dess var man tvungen att klicka med musen på ”kommentera” för att få i väg sin kommentar.

Det går alltså fortare att kommentera nu, och bland annat Huffington Post menar att rekordet slogs så enkelt i och med denna nya funktion där enter-knappen ersatt musklicket.

För att omposta på Sina Weibo måste man använda musen för att klicka på ”posta om” (转发). Posten hamnar då överst på användarens egen profil, och blir synlig i feeden hos de användare som följer ompostaren.

Det är möjligt, men inte nödvändigt, att lägga till text vid ompostningen.

En ompostning på Sina Weibo är alltså i det närmaste identisk med en ”retweet” på Twitter, och tar lite mer arbete i anspråk än en kommentar på Facebook.

Ovan: Det felmeddelande som kommer upp då det är för mycket trafik på Sina Weibo – ungefär som Twitters (ö)kända val

Det är då relevant att undersöka vilken tweet som i fjol postades om mest på Twitter, för att jämföra det med Sina Weibos 13,5 miljoner.

På Twitter handlade det om välgörenhet, då matkedjan Wendy’s i USA skickade ut en tweet i vilken man lovade skänka 50 cent till fattiga barn för varje retweet.

Enligt uppgift samlade man på detta vis in 50 000 dollar, vilket alltså innebär att världens populäraste tweet förra året postades om cirka 100 000 gånger.

Det ger oss alltså följande ”rekordtabell”:

Twitter: 100 000 retweets
Facebook: 1 miljon kommentarer
Sina Weibo: 13,5 miljoner ompostningar

I Sina Weibos fall handlade det visserligen om en rad användare som postade om flera gånger i hopp om att vinna priserna.

Men så var det även med rekordet Facebook; där var det ”cirka 107 personer” som skrev en massa nonsens om och om igen.

På Sina Weibo var det åtminstone 150 000 unika användare som postade om samma inlägg.

Ändå är det Facebook-inlägget som kommer in i Guinness rekordbok. Och visst kan det vara befogat, då det ju handlar om kategorin ”mest kommentarer på Facebook”.

Men just som många andra aktörer i väst, så ligger Guinness rekordbok efter i den digitala utvecklingen. Man tycks inte fatta att internetanvändningen i Kina kommit ikapp och sprungit förbi.

Vill Guinness rekordbok bli tagen på allvar i Asien borde man även ha en kategori för ”mest kommentarer” eller ”mest ompostningar” på Sina Weibo, som ju faktiskt nu är större än Twitter och används flitigare än Facebook.

För mer information om Kinas internet, se min guide över Kinas sociala medier – den största svenska guiden i ämnet.