Kaffekedjan Starbucks är inte sena att dra nytta av kaffets ökande popularitet i Kina. I veckan uppgav man att prishöjningar på motsvarande två kronor per kopp är att vänta.
Det innebär att en liten latte nu kostar cirka 27 kronor, och en stor mocha cirka 34 kronor – priser som är högre än i USA.
Protester uppstod genast på Kinas internet, där användare frågade sig vart regeringen, som annars är pigga på prisregleringar av alla dess former, nu höll hus.
En användare av landets största mikroblogg Sina Weibo ansåg höjningen ”smärtsam”, och meddelanden med gråtande ansikten kunde ses i bloggosfären. Kinesiska ordet för ”Starbucks” har i veckan varit ett av de mest sökta på inhemska sökmotorn Baidu.
Starbucks i kinesisk tappning
Försäljningen av kaffe i Kina (”instant and fresh”) var värd över sex miljarder kronor under 2011. Det är en ökning med 20 procent sedan 2010, och med hela 92 procent sedan 2006.
Potentialen är dessutom enorm, eftersom en kines i genomsnitt endast dricker tre koppar kaffe per år.
Kaffe – särskilt kedjor som Starbucks och Costa Coffee – har enligt WSJ blivit en statusgrej i Kina.
Och Starbucks räknar med att trenden ska fortsätta; man planerar ha 1 500 butiker i Kina till år 2015, jämfört med 550 i dag.
Enligt Starbucks beror prishöjningen på att företaget tvingas ta hänsyn till Kinas höjda löner, högre fastighetspriser och det stigande kaffepriset.
Samtidigt ökar kedjans lönsamhet här. Försäljningen för regionen ”Asia Pacific” under 2011 års sista kvartal ökade med 38 procent till cirka 1,1 miljard svenska kronor. Vinsten för samma tid och region var nästan 400 miljoner kronor.