UPPDATERAT: Tidningen Shanghaaist publicerar en samling roliga bilder från blind dating-gruppen som håller till på Ikea.
Det är en vanlig syn att kineser sover i Ikea-butikernas soffor, och fyller på muggarna med gratis läsk en handfull gånger. Nu har Ikea i Shanghai också invaderats av singlar i åldrarna 45-65, som vallfärdar dit för gratis kaffe varje tisdag och torsdag kväll.
Gratis kaffe är då en förmån för alla med medlemskortet Ikea Family, och det är enligt WSJ inte ovanligt att singlarna tar med sig matlådor hemifrån, för att äta till kaffet medan de letar efter en partner.
Detta har skapat en inofficiell blind dating-grupp, som vuxit sig så stor att personalen tvingats ordna med ett särskilt område för dem.
”Singlarna ockuperade tidigare 80 procent av restaurangen, och våra kunder hade svårt att hitta sittplatser”, säger butikens PR-manager.
”Varje tisdag och torsdag sjunker restaurangens försäljning med cirka 20 procent, och vi gör av med sex boxar grädde och socker, jämfört med två på helgerna”.
Under en tisdagsförmiddag sågs över 70 medlemmar samtidigt sitta i ”zonen för gratis kaffe”, som kräver sex extra ordningsvakter och personal som checkar av medlemskorten.
Varje gång gruppen kommer till Ikea ges över 500 koppar kaffe ut.
Ikea har tillkännagivit att man är medveten om gruppens existens, genom en skylt som enligt WSJ ser ut såhär:
Ikea would hereby like to inform this group and its organizers: Your behavior is affecting the normal operations of the Ikea cafeteria, frequent fights and arguments do serious harm to the image both of Shanghai residents and Ikea. Bringing in outside food and tea violates the cafeteria’s regulations…If you are a member of this group, we feel we have warned you, do not use the resources of Ikea to organize events of this kind.
Det sägs också att gruppen som anordnar de inofficiella blind dating-aktiviteterna på Ikea tar fem kronor betalt av varje medlem.
Butikens PR-manager säger att de ännu inte lokaliserat någon organisatör av denna blind dating, men kommer behålla den särskilda och extra bevakade zonen för gratis kaffe.
Å andra sidan kan nog Ikea se mellan fingrarna med denna aktivitet och dess kostnader i form av vakter och kaffe.
Företaget tjänade nämligen fem miljarder kronor i Kina under fjolåret.
Lönsamheten är så god att antalet butiker i Kina ska utökas från dagens sju till femton stycken till år 2015.