Flera rapporter gör gällande att Kinas Nationella utvecklings- och reformkommission (NDRC) motsätter sig det avtal som Saab tidigare i veckan ingått med den kinesiska bilförsäljaren Pang Da.
Anledningen är ett regelverk som gör gällande att endast ett kinesiskt företag åt gången får ansöka om att investera i ett utländskt bilbolag.
Denna regel kom till för att hindra konkurrens bland kinesiska märken om utländska biltillverkare, och stoppa hetsjakten i den kinesiska fordonsbranschen över utländskt samarbete, skriver SvD.
Ett särskilt möte angående Saab hölls i Peking 18 maj, enligt SvD. Vid mötet ska – förutom Saab/Spyker, Pang Da och NRDC – även andra intressenter som Youngman, Hawtai och BAIC varit närvarande.
Mäktiga NDRC, som måste godkänna alla stora affärer i Kina, ska då ha sagt att fordonsgruppen Youngman, som redan har förhandlat med Saab och skickat in en ansökan om investeringstillstånd i Spyker, har företräde till att gå in som delägare.
Det innebär i realiteten att Pang Das intention att köpa 24 procent av Saab/Spyker för motsvarande 600 miljoner kronor blockeras om inte Youngman drar tillbaka sin ansökan.
Och Youngman uppges vara irriterade av Saab:s styrelseordförande Victor Mullers initiativ att förhandla med flera andra kinesiska företag – trots ett skriftligt avtal dem emellan som uttryckligen förbjöd detta.
Det har också fått media i Kina att reagera, och en statlig tidning skrev i fredags att Saab/Spykers agerande påminde om ”en kvinna som ingått tre äktenskap”, och att den kinesiska regeringen aldrig kommer tillåta ett sådant beteende.
Victor Muller å sin sida trodde han kunde kringå NDRS:s regler i och med att Pang Da inte är en biltillverkare, utan en försäljningskedja.
Det fungerade enligt SvD för avtalets första del, där Pang Da lade en förhandsbetalning på 1 300 bilar, vilket redan har gett Saab 270 miljoner kronor.
Men då det gäller Pang Das intresse att köpa in sig i Saab/Spyker så blev det alltså ett klart nej.
I vanlig stil förnekar Victor Muller att mötet skulle ha varit till Saabs nackdel, och hävdar att det är ”absolut inkorrekt” att överenskommelsen med Pang Da blockeras.
Han säger sig vara ”övertygad om” att den kinesiska försäljningskedjan kan gå in som delägare.
För bara två veckor sedan kom rapporter att Saab ingått ett avtal med kinesiska biltillverkaren Hawtai, vilket det emellertid inte blev något med.
Också The Guardian skriver i dag en längre artikel om turerna kring Saab, även om man helt missar vikten av NDRC:s makt och regelverk.
The Telegraph sammanställer även en tidslinje med de senaste två årens ambivalenta händelseförlopp kring Saab.