Plastikoperationer ökar turismen i Sydkorea

The Economist uppmärksammar hur antalet plastikoperationer växer fort i Sydkorea, och får främst japaner och kineser att bege sig till landet i en ovanlig form av så kallad ”medicinsk turism”.

Sydkorea har världens högsta frekvens av plastikoperationer; 365 000 ingrepp i fjol betyder att 7,4 av 1 000 sydkoreaner gick under kniven för skönhetens skull. Snittet är baserat på alla åldersgrupper, även kvinnor och barn.

Industrins utveckling innebär att utlänningar allt oftare söker sig hit för service och kvalitet till lågt pris. Myndigheterna i Sydkorea har uttalat sitt fulla stöd för detta, då operationerna även innebär extra inkomster i form av shopping och turistande.

Reklam för plastikoperationer kan ses i tunnelbana och på gatan, komplett med före-och-efter-bilder samt jämförelser med popstjärnor eller skådespelare.

Bara i ett enda distrikt i huvudstaden Seoul återfinns 430 kliniker som erbjuder plastikoperationer, och 47 särskilda koordinatorer som ska underlätta kommunikationen med utländska kunder.

Många kliniker ser en årlig ökning av utländska kunder med omkring 20 procent, och hyr allt oftare personal med kunskaper i japanska, kinesiska och engelska.

Sydkorea räknar med att ha 400 000 medicinska turister till år 2015, många av dem vid kliniker för plastikoperationer.

Industrin för skönhetsoperationer har också i Kina fått ett rejält uppsving på senare tid, och landet är nu trea i världen angående genomförda ingrepp, skrev NY Times förra veckan.

Koreanska sångerskan IU är en av de förebilder som får plastikoperationerna att öka i Sydkorea. Själv nekar hon till att ha genomgått något sådant ingrepp.