Världshandelsorganisationen (WTO) har krävt att Kina upphäver det förbud som i dag finns mot utländska filmer; bara 20 icke-kinesiska filmer om året får i dagsläget visas vid landets biografer.
WTO ville se en ändring senast 19 mars, men Kinas statliga filmbyrå har ännu inte offentliggjort vad som kommer ske.
Kinas biomarknad är lukrativ för utländska filmföretag, då biljettförsäljningen den senaste tiden ökat med en tredjedel varje år. År 2005 såldes biobiljetter för 1,5 miljarder kronor i Kina, och i fjol för nästan 10 miljarder kronor.
Förra veckan sade biojätten IMAX, som för tillfället har 35 biografer i Kina, att de tecknat ett avtal för att öppna 75 nya. Det är ett steg mot företagets mål att ha 300 biografer i landet inom fem år.
I Sverige finns två stycken IMAX-biografer.
Sammanlagt finns i dag cirka 5 000 biografer i Kina – om fyra år kommer det finnas över 30 000. Kina tros snart gå om Japan för att bli världens andra största marknad för biofilmer, efter USA.
Utländska filmföretag vill alla ha en del av kakan, och utvecklingen på den kinesiska marknaden fick USA att göra anmälan till WTO redan 2007.
Ett slut på förbudet skulle förmodligen slå hårt mot inhemska filmproducenter. Redan i dag står utländska filmer för 45 procent av biljettintäkterna i Kina, trots att de tävlar med över 500 nya inhemska filmer varje år.
Kina är visserligen inte ensamma med att ha förbud mot utländska filmer, men förbudet är ett av världens hårdaste, menar The Guardian.
Teng Jimeng, en professor i film vid Beijing Language and Culture University, säger till tidningen att kvoten inte kommer hävas i år, efter att han deltagit i diskussioner om detta med Kinas statliga filmbyrå: ”Ändringar kommer att ske stegvis”, menar Teng.
Många andra inom industrin tror likadant, att utländska filmkvoten kommer höjas till exempelvis 30 stycken i år, och sedan ytterligare med tiden, för att samtidigt ge kinesiska filmföretag en möjlighet att växa sig större och etablera sig.
Förbudet har också kulturella motiv – skulle utländska filmer fritt få flöda Kinas biografer, skulle lite utrymme ges åt inhemska lågbudgetproduktioner, vars tema ofta är kinesisk historia och kultur.
En jämförelse kan göras med Taiwan, som helt slopade restriktioner mot utländska filmer då landet 2001 blev medlem i WTO. I dag står utländska filmer för 97 procent av biljettförsäljningen på Taiwan.
Tidigare har jag gjort ett inslag för Sveriges Radio P1 om independent film i Kina. Det kan du lyssna på här.