The Guardian skrev i går om den tio dagar och över 100 kilometer långa bilkö som uppenbarat sig utanför Peking. Fenomenet kallas för ”världens längsta bilkö” och ”tidernas värsta trafikstockning”.
Det handlar om motorvägen mellan Peking och Mongoliet, som är en av landets tyngst trafikerade stamvägar. I tio dagar har fordon längs med vägen stått i stort sett helt stilla. Anledning sägs vara en kombination av en rad vägarbeten och de många otympliga lastbilar som använder denna väg för att frakta kol från Kinas kolbälte i norr.
Vägen kan snart komma att bli världens mest trafikerade, då nya kolfyndigheter i inre Mongoliet ytterligare har ökat antalet tunga lastbilar. Därför sägs de nu pågående vägarbetena vara helt nödvändiga.
Stockningen tog sin början den 14 augusti, och det blir allt dyrare för chaufförerna att köpa mat och vatten av de lokalinvånare som slår mynt av situationen genom att agera försäljare åt de strandsatta. En chaufför som The Guardian talar med säger att en flaska vatten har ökat i pris från cirka en till tre kronor, och snabbnudlarna som normalt kostar tre kronor har tiodubblats i pris de också.
Även WSJ China Real Time Report skriver om händelsen, och nämner att antalet bilar i Kina överlag börjar bli högre än vad landets vägar klarar av.
Bara i Peking tillkommer 2 000 nya bilar varje dag, och antalet fordon i huvudstaden kan uppgå till 7 miljoner redan 2015, enligt People’s Daily, som också skriver att medelhastigheten för bilarna i huvudstaden nu är så låg som 24,2 km/h under morgonrushen.
Om utvecklingen håller i sig kan samma hastighet sjunka till 15 km/h om fem år.
Den snabba ekonomiska boomen i Kina har resulterat i att antalet bilar växt fortare än antalet vägar. I en undersökning av IBM blev Peking utsedd till världens värsta stad att ta sig fram i, baserat bland annat på tid och ilska som invånarna spenderar till och från arbete och studier.