China Daily skriver i dag att Kina satsar närmare 900 miljarder kronor på att fördubbla sitt nät av höghastighetståg till år 2012. Över 6 000 kilometer nya spår kommer läggas, och expandera landets totala höghastighetsräls till 13 000 kilometer, sade chefekonomen vid landets järnvägsministerium i går.
Med cirka 7 000 kilometer höghastighetståg har Kina i dag ett större nät än något annat land i världen. Under 2012, då de nya banorna blir färdiga, har Kina ett längre nät av höghastighetståg än världens alla andra länder tillsammans.
Med de nya satsningarna har Kina sedan 2006 spenderat omkring 2 200 miljarder kronor på sina höghastighetståg.
Som jämförelse har USA i dag endast en höghastigetslinje – med en spårlängd på 730 kilometer – och fick efter mycket bekymmer nyligen loss drygt 60 miljarder kronor till sin nya satsning på höghastighetståg.
De nya tågen är så populära att flygindustrin håller på att konkurreras ut. Bloomberg rapporterade tidigare i år att många kinesiska flygbolag sänkt sina biljettpriser med upp till 80 procent. Många resenärer föredrar ändå tåget, då det går åt mindre tid för säkerhetskontroll och incheckning, samt att tågstationerna ofta ligger mitt i stadens centrum, och inte en bit utanför som flygplatserna.
De nya tågen produceras helt i Kina och exporteras nu världen över. Kina bygger redan höghastighetståg i Turkiet, Saudiarabien och Venezuela, och har nyligen skrivit kontrakt med Indonesien och Argentina. Potentiella stormarknader som Ryssland, Brasilien och Indien studerar nu enligt People’s Daily kinesiska höghastighetståg för eventuell import.
Kina för också samtal om att exportera sin sofistikierade teknik till USA.
– Vi har bemästrat teknologin till fullo, och har övertag på exportmarknaden då vi kan bygga billigare och fortare än andra företag, säger en ansvarig vid Kinas järnvägsministerium till China Daily.
De kinesiska företag som bygger och exporterar tåg är statliga, och backas upp med statliga medel och lån från de statliga bankerna.
Det stora projektet med höghastighetståg i Kina var först planerat att färdigställas år 2020. På grund av finanskrisen sköt dock kinesiska staten till pengar för att skapa arbete och hålla landets ekonomi i gång. Exempelvis innebar den nya järvnvägen mellan Peking och Shanghai över 100 000 nya jobb.
Då den står klar sommaren 2011 kommer restiden mellan Kinas två viktigaste städer att ha kapats från tolv till fyra timmar. Tåget kommer upp i en hastighet av 380 km/h, vilket kan jämföras med 204 km/h som högsta tillåtna hastighet för X 2000 i Sverige.
Den som är mer intresserad av Kinas höghastighetståg kan lyssna på denna podcast från BBC eller se min karta från Google Maps om upplägg och restider vid de viktigaste stambanorna i expansionen.