Bild: Pixabay

5 saker som är normala i Sverige men olagliga i Kina

OBS: Artikeln presenteras i samarbete med performanceLiebe

Det finns stora skillnader mellan lagar och normer i olika länder, men skillnaderna mellan Sverige och Kina är extremare än många andra. Kina är lite av en speciell plats, ganska avstängd från resten av världen, och vissa saker som vi tar för givna här i Sverige är brottsliga i Kina. Planerar du en resa till Kina? Eller är du helt enkelt nyfiken? Här är listan på saker som vi svenskar tar för givet men som inte är tillåtna i Kina.

1. Nalle Puh

Nalle Puh är en stor del av mångas barndom här i Sverige, men inte i Kina. Sedan Nalle Puh användes för göra narr av presidenten Xi Jinping blev Nalle Puh bannad tills vidare. Om du har tänkt besöka Kina bör du alltså lämna din Nalle Puh-pyjamas hemma.

2. Casinospel på nätet

Trots att Kina erbjuder många fysiska kasinon fortsätter denna typ av onlinespel att vara olagligt. Man får alltså inte spela på onlinecasinon när man befinner sig i Kina, även om det är tekniskt möjligt att göra det med ett VPN.

I Sverige är onlinecasinon en självklarhet. Visst finns det en hel del regler kring vem som får erbjuda spelande med pengar, men vi svenskar har ett brett utbud av online casinon att välja mellan. De som är listade på https://www.casino-utan-konto.info/ är bara några av de snabba och enkla onlinecasinon vi har att välja på.

3. Kryptovalutor

Bitcoin, men även andra kryptovalutor, blir allt större i en stor del av världen. Att onlinebutiker accepterar kryptovaluta som betalningsmedel blir allt vanligare. Men inte i Kina. Kryptovalutor har bannats i Kina, och all aktivitet relaterad till kryptovalutor (som att utvinna, inneha eller handla med kryptovalutor) är helt olagligt.

4. Instagram, Facebook, Pinterest, Snapchat och Twitter

Nästan alla sociala medier som vi använder i Sverige är otillgängliga i Kina, och det förklarar också varför vi inte ser så många kinesiska inlägg på våra tidslinjer. I Kina används andra sociala medier, främst Weibo, WeChat och Douyin. Inget av dessa sociala medier är särskilt populära globalt, vilket bidrar till att kineser oftast främst kommer i kontakt med andra kineser på nätet.

5. Google

Nästan alla svenskar använder Google för att få svar på frågor, hitta information och leta efter produkter. Så är det inte i Kina. I Kina används i stället något som kallas för Baidu. Baidu är ganska likt Google men det finns en del viktiga skillnader. Google är globalt med support för många språk och länder, medan Baidu bara fokuserar på den kinesiska marknaden och föredrar att ranka webbsidor som finns på kinesiska servrar.

Sammanfattning

Det här är självklart ingen fullständig lista, utan det finns många fler saker som vi hade kunnat lägga till på listan. Om du besöker Kina kommer du säkerligen att märka många fler vardagliga saker som fungerar väldigt annorlunda jämfört med här i Sverige. Det här var mer som en introduktion som ger dig en bild av hur annorlunda saker är i Kina, även när det gäller vardagligheter som vilka serier vi ser på och vilka appar vi använder.