Spelandet i Kina år 2020

OBS: Texten presenteras i samarbete med SEO Labbers

I Kina så har man ett riktigt bra år för spel. Från januari till juni år 2020, på grund av effekterna av Covid-19-epidemin, har människor i Kina letat efter mer underhållning som de kan njuta utav inomhus. Något som har lett till att antalet kinesiska spelare har ökat markant samt att fler spel har kommit ut detta år än någonsin innan.

Utvecklingen av den kinesiska spelmarknaden är stark, och mobilspel är en stor kassako som har ökat intäkterna rejält för den kinesiska spelindustrin.

Vi har sett några stora trender i Kina som vi ska dela med oss av i denna artikel.

Kinas spelindustri hade intäkter för 41 miljarder dollar år 2020

Kinas spelindustri fortsatte med en explosiv tillväxt 2020, driven av en växande bas med användare och en kraftig ökning av spelare. Med miljontals människor som vänder sig till dator och tv spel som deras huvudsakliga hemmaunderhållning mitt i ett virusutbrott, så kommer Kina snart att ta över USA: s ledande position och bli den största spelindustrin i världen.

Enligt uppgifter så förväntas Kinas spelindustri generera 41 miljarder dollar i intäkter år 2020, hela 4 miljarder dollar mer än i USA.

Dessa är enorma siffror, inget som svenska spelare kan konkurrera med direkt! Men om du som svensk vill kolla in utbudet på grymma casinon och spelsidor tillgängliga ifrån Sverige, så klicka dig in här: SpelaCasinoNu.

Kinas spelintäkter växer med 11% jämfört med året innan

År 2019 nådde den globala spelindustrins intäkter mer än 152 miljarder dollar och industrin som helhet ökade med hela 9,6 procent. Med 36,9 miljarder dollar i intäkter eller 25% av det värdet så rankades USA som den ledande spelindustrin förra året. Den kinesiska marknaden följde tätt efter USA med 36,5 miljarder dollar i spelintäkter.

Statistiken visar att COVID-19-utbrottet utlöste en betydande tillväxt inom spelindustrin i Kina, med intäkter som ökade med 11% jämfört med året innan och gjorde så att den kinesiska marknaden blåste förbi den amerikanska marknaden.

Uppgifterna visar att den amerikanska spelindustrin förväntas nå 36,9 miljarder dollar i intäkter 2020, samma som för ett år sedan.

Japans spelmarknad beräknas nå 18,6 miljarder dollar i år och rankas som den tredje största spelindustrin globalt. Sydkorea och Tyskland är med på topp fem-listan med 6,5 miljarder dollar respektive 5,9 miljarder dollar i spelintäkter.

Förutom en betydande ökning av intäkterna förväntas den kinesiska marknaden också uppvisa en stadig tillväxt i antalet personer som spelar. År 2019 steg antalet spelare i landet till över 1 miljard för allra första gången. Statistiken visar att denna siffra förväntas öka med 121 miljoner och nå 1,14 miljarder i slutet av 2020.

Mobilspel representerar det ledande segmentet i den kinesiska spelindustrin, med 523,5 miljoner användare år 2020, en ökning med hela 16% på ett år. Onlinespel och nedladdade spel kommer på andra plats med 345,4 miljoner respektive 264,7 miljoner användare.

Mobilspel genererar 75% av spelintäkterna i Kina

Med 874,5 miljoner smarttelefonanvändare eller över 60% av befolkningen som har en mobil, så leder Kina den ledande mobilspelsmarknaden globalt. Något som förklarar varför mobilspel blir en allt viktigare del av landets spelindustri.

Spelkommittén för Publishers Association of Chinas H1 2020-rapporten visade att mobilspel genererade 15,5 miljarder dollar eller 75% av det totala försäljningsintäkterna i Kinas spelindustri mellan januari och juni.

Klientnätverksspel rankades på andra plats med en marknadsandel på 20%. Webbläsarspel, konsol och PC-spel följde med 2,8% respektive 1,9% andel.

Rapporten visade också att den kinesiska mobilspelindustrin ökade med 35,8% under första halvåret jämfört med 21,6% årlig tillväxt under 2019

Många populära spel på PC och konsoler har även släppts till mobiltelefoner, något som gjorts möjligt av allt mer kraftfulla telefoner och de snabba och kraftfulla 5G nätet. Detta är något som gör att trenden med mobilspel och spelande i Kina inte kommer att avta något det kommande åren.

Kineserna älskar helt enkelt att spela.