Tre plattformar för marknadsföring på sociala medier i Kina

OBS: Artikeln presenteras i samarbete med TeachWarn

Över 800 miljoner människor använder internet i Kina, vilket motsvarar över hälften av alla invånare. Det finns även närmare 700 miljoner användare av sociala medier i Kina och gör landet till den största marknaden av sociala medier i världen.

Det finns en enorm potential för marknadsföring via sociala medier i landet, särskilt om man jämför med att internet endast når 300 miljoner människor i USA och alla dessa inte använder sociala medier. Däremot kommer marknadsföring i Kina med utmaningar som få andra länder bjuder på och det gäller att förbereda sig på denna unika marknad och anpassa sig därefter, om man vill lyckas med att nå ut till nya kunder i Kina genom dessa medier.

Ytterligare en utmaning är att landskapet och plattformar för sociala medier konstant förändras och stängs och nya alternativ dyker upp som snabbt blir mer populära. Detta bland annat på grund av statens hårda kontroller och restriktioner för kommunikationskanaler och internet. Ett sätt att undslippa restriktionerna är att ladda ner en VPN som man installerar på alla enheter och sedan ansluta till de globala sociala medierna på så vis, eftersom bland annat facebook och instagram annars inte går att nå.

Har man ett företag som satsar på marknadsföring till användare av sociala medier i kina gäller det att hänga med i de senaste trenderna och vara anpassningsbar. Förutom de Kinesiska appar och medier som får genomslag även utanför Kina är dessa är dessa några av de mest populära inhemska alternativen när det kommer till sociala medier:

WECHAT

WeChat har över 20 miljoner användare och startades som en app för meddelanden men har nu vuxit och blivit en plattform för att spela spel, ringa taxi, beställa mat, göra överföringar och till och med boka biobiljetter.

68 miljoner videos laddas upp varje dag på plattformen som nu tävlar med både Snapchat och YouTube i popularitet. Användarna av plattformen sänder totalt runt 38 miljarder meddelanden varje dag, vilket inte är så långt ifrån WhatsApps dagliga antal på 55 miljarder. Den genomsnittliga användaren spenderar över en timme om dagen på plattformen och de flesta användare öppnar den över 10 gånger om dagen.

Företag använder WeChat genom att ha officiella profiler där de publicerar artiklar, nyheter, uppdateringar och specialerbjudanden. Video har visat sig vara den mest effektiva formen av marknadsföring på WeChat och runt hälften av användarna menar att de delar material som de finner användbara med sina egna följare och kontakter. Detta gör plattformen till ett effektivt sätt att nå ut till potentiella kunder genom rätt material.

WeChat har även lanserat en funktion för sök och SEO vilka företag kan använda för att på ett mer effektivt sätt sprida sitt material. Tidigare i år har företaget även lanserat en funktion där användare kan reagera på ett material och detta material visas då för användarens följare under en specifik tab. På detta sätt kan material snabbt få stor spridning.

Förutom funktionerna ovan har plattformen även implementerat marketing som är platsbaserad, för att låta kunder nå kunder i området, HTML5-kampanjer som spel, röstning och frågesporter, samt reklamutrymmen i Moments och i banners (tillhörande artiklar).

WEIBO

Över 200 miljoner människor använder Weibo varje dag och över 460 miljoner människor är aktiva på Weibo. Plattformen är populär för livesändningar och poster av typen “frågor och svar”. Över 80 % av alla användare säger sig shoppa på nätet, vilket gör plattformen mycket intressant för den som erbjuder sina kunder möjligheter för onlineshopping.

Inte bara en plattform för sociala medier, Weibo låter även användaren följa nyheter och trender. Effektiva media kan snabbt bli virala på plattformen och öka en användares eller ett företags följare drastiskt.

Förutom att skaffa sig en företagsprofil på Weibo kan man genom att skapa populärt material även nå en status kallad “hot-topic” eller “super-topic” om materialet ses av tillräckligt många användare. Man kan även livestreama som företag med funktionen Yizhibo live. Genom denna funktion gör många populära bloggare och kändisar reklam och kampanjer.

Ett e-företag som vill nå ut till användare i Kina gör rätt i att satsa på att koppla samman sin Taobao-affär med Weibo och på så vis nå ut direkt till användarna av plattformen, som kan genomföra köp med ett enda klick om de kopplat Alipay till sitt konto.

Är man ett verifierat och officiellt konto kan man som företag även dra nytta av en av de senare funktionerna på plattformen, som liknar Instagram stories.

QQ

Få internetanvändare utanför Kina har hört talas om QQ, trots att plattformen lanserades redan 1999, alltså fem år före Facebook. Plattformen hade över 850 aktiva användare varje månad under 2017, som sänder över 13 miljarder meddelanden.

QQ startade som en meddelandeapp men har utvecklats till en plattform för spel, mejl, delning av stora filer, delning av filmer och animationer som försvinner i stil med Snapchat, dejting, streaming av musik, delning av artiklar och media i stil med Facebook, samt grupper för likasinnade.

Majoriteten av användarna är under 30 och anses tillhöra ett mindre sofistikerat och köpstarkt kundsegment, men med stor potential för tillväxt. Gruppen som främst består av yngre har mer tid att spendera på underhållning och är öppna för nya intryck och konsumtionsvanor. Därför är plattformen intressant för företag som vill lägga en grund för att fånga upp nya kundsegment på sikt.

Intressant nog används QQ även inom företag tack vare funktionen som tillåter delning av stora filer. Detta gör att många föredrar appen, som är snabbare för denna sortens delning, än mejl.

Även bland kändisar med yngre fans är plattformen populär, vilket gör den effektiv för företag som vill skapa samarbeten för att nå dessa. Det finns också en funktion för gruppchatt och grupper för likasinnade intressen där man har möjlighet att skapa riktade kampanjer. Man kan genom appen även genomföra köp från JD vilket kan vara intressant för vissa företag.

Förutom dessa tre giganter finns många fler sociala medier i Kina, bland annat av typen som är riktat mot specifika intressen och gör det ännu enklare att nå rätt segment. Marknadsföring genom sociala medier i Kina kan vara enormt effektivt när man väl bemästrat grunderna i hur det fungerar och lärt sig vilka alternativ som finns.