Kinesisk sprit ska erövra världen

Financial Times skriver i dag en artikel om ambitioner att exportera baijiu (白酒) – det fruktansvärda och billiga risvin med en styrka på 50-60 procent, som flitigt dricks kring kinesiska middagsbord och har en smak som slår genom precis allt.

Baijiu är faktiskt världens största spritsort just före vodka – årligen säljs 520 miljoner lådor, jämfört med 490 miljoner lådor vodka enligt siffror från svensk Vin & Sprit (en låda = 9 liter).

Men i motsats till vodka är exporten av baijiu nästan obefintlig, och nästan alla 520 miljoner lådor (4 miljarder liter!) dricks i Kina.

Det ska det alltså bli ändring på nu, då det brittiska spritföretaget Diageo vill börja exportera finare versioner av den kinesiska spriten.

Företaget äger efter en nyligen genomförd affär, 20 procent av ett populärt kinesiskt spritmärke i provinsen Sichuan (四川), vars lokaler besöks av FT i artikeln.

Försäljningsplanen inkluderar fina förpackningar och en spridning via chinatowns i städer som London och New York.

Företaget påpekar att dryckesmarknaden blir allt mer globaliserad, och då utländska drycker blir allt mer populära i Kina, tror man på en växelverkan.

Särskilt då det kinesiska köket vinner allt mer beundrare över hela världen, kan kinarestauranger tjäna som en inkörsport till utländska marknader.

Hela Financial Times artikel kan läsas här efter en gratis registrering vid tidningens nätupplaga.

En samling flaskor med baijiu (白酒)