Li Ning går globalt

Shanghaiist skriver idag kort om det kinesiska idrottsmärket Li Ning, som har lyckats skriva kontrakt med basketspelaren Evan Turner och med amerikanska landslaget i simhopp. Li Ning är Kinas största sportmärke som enligt People’s Daily har ambition att tävla internationellt med Adidas och Nike.

Värdet på märket Li Ning har nästan dubblats sedan 2009, och är nu värt 114,8 miljarder yuan jämfört med 59,2 miljarder ifjol (1 yuan = 1,1 kronor).

Evan Turner blev förra säsongen årets spelare i amerikansk collegebasket, och andravalet i draften till NBA inför årets säsong. Brian Cupps, marknadsansvarig för Li Ning Basketball, menar att sponsorkontraktet med Turner är vitalt:

– Att värva en superb talang som Turner visar hela basketvärlden att Li Ning har för avsikt att gå globalt, säger han till People’s Daily.

Det amerikanska landslaget i simhopp kommer hädanefter bära utrustning av det kinesiska märket Li Ning. Bild från boston.com.

Men många experter menar att Li Ning kommer få det mycket svårt. Märket är inte ens störst på den inhemska marknaden – tvåa efter Nike – då många saknar tillit för dess kvalité i ett land där kopior hör till vardagen.

– Kina lider fortfarande av dåligt rykte här. Man skulle behöva skifta från att marknadsföra märken snarare än stora företag, och välja namn som inte låter kinesiska. Först då kan varorna få bättre rykte och säljas dyrare, menar Mike Bastin som är expert i marknadsföring och gästprofessor vid China Agriculture University.

Skor av märket Nike säljer bättre än Li Ning även i Kina, trots att det ofta är dubbelt så dyra, menar People’s Daily.

Och mycket riktigt tror Shanghaiist och några av de intervjuade i People’s Daily att Li Nings syfte med de nya sponsorkontrakten är att ”imponera” på de inhemska kunderna och bli det största märket i Kina. Ingen dålig strategi, eftersom den kinesiska marknaden även inom detta område har en enorm potential, med sin snabbt växande medelklass.

Denna utveckling kan vara Li Nings början till att etablera sig internationellt, menar en Hongkong-baserad expert på marknadsföring som People’s Daily talar med. Han frågar även retoriskt om Li Ning verkligen behöver etablera sig internationellt, givet den enorma marknaden som redan finns och växer i Kina.

Li Ning har sedan tidigare även kontrakt med Shaquille O’Neil, basketlandslagen från Argentina och Spanien samt det amerikanska bordtennislandslaget.